Rýchlostná cesta R7 medzi Bratislavou, Prievozom a Holicami pri Dunajskej Strede v dĺžke 32 kilometrov by mala byť vybudovaná a uvedená do prevádzky skôr ako juhovýchodný obchvat hlavného mesta na diaľnici D4 na úseku Bratislava, Jarovce − Ivanka sever − Bratislava, Rača v dĺžke 27 km.
To či budú obe časti PPP projektu v celkovej dĺžke 59 kilometrov hotové v pôvodných termínoch v priebehu roku 2020, závisí od ďalšieho priebehu stavebných prác. Hlavný zhotoviteľ, spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., musí ešte čakať na stavebné povolenie v rámci zmien na viacerých objektoch. S postupom prác na R7 a dunajskom súmostí na D4 sa v stredu počas kontrolného dňa oboznámil minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd).
V súčasnosti na stavenisku D4 a R7 pracuje zhruba 1 400 z pôvodne plánovaných asi 2 500 pracovníkov. „Ešte stále naberáme na objemoch, hlavný rozbeh, alebo najväčšia časť bude v rámci mostných objektov hlavne pri Dunaji. Počty ľudí sa budú ďalej navyšovať tým, ako sa budú meniť a budú náročnejšie technologické práce,“ povedal zástupca koncesionárskej spoločnosti Zero Bypass Limited Michal Lešňovský. Dodal, že momentálne majú pokryté všetky potrebné kapacity.
Výstavba R7 napreduje
„Ak bude R7 dokončená skôr ako D4, sme za to, aby sa dostala do prevádzky. Najväčší počet áut ide práve odtiaľ z južného ťahu. V každom prípade, pokiaľ bude R7 vybudovaná, budeme chcieť, aby sa spustila do prevádzky nezávisle od D4,“ uviedol minister Érsek.
V utorok sa stretol s novozvoleným primátorom Bratislavy Matúšom Vallom aj v súvislosti s avizovanými dopravnými obmedzeniami v hlavnom meste z dôvodu výstavby D4 a R7. „Musia sa spraviť obchádzkové trasy, musí sa niečo zavrieť. Žiadali sme pána primátora, aby svižnejšie reagoval. Predpokladám, že to bude možné, pretože je architekt, vie posúdiť tieto veci,“ poznamenal Érsek so želaním, aby táto stavba napredovala.
V spojitosti s termínom dokončenia D4 a R7 považuje minister dopravy za potrebné neustále kontrolovať a pýtať sa na postup prác. Výstavba najmä na R7 podľa neho napreduje, nevidí dôvod, prečo by nemala byť dokončená a uvedená do prevádzky v roku 2020.
Pri výstavbe sa myslelo aj na ekológiu
„Uvidíme, ako to bude. Niektoré ďalšie veci to môžu ovplyvniť. Robíme spoločne všetko preto, aby sme cestu R7, ale aj D4 vedeli čo najskôr odovzdať,“ povedal Érsek. Spokojný bude vtedy, keby bola stavba hotová v roku 2020. „Na čom sme sa s koncesionárom dohodli, na objeme prác a tak ďalej, idú tak, ako majú,“ dodal.
„Dokončených bolo dvesto stavebných objektov, práce prebiehajú na 140 objektoch, z toho 41 objektov sú mosty (21 na R7),“ priblížil stav prác Lešňovský. V rámci projektu bolo doteraz zabudovaných 3,7 mil. kubických metrov násypového materiálu, z toho 1,7 mil. kubíkov na R7. Zabudovaných je aj 11-tisíc metrov pilót, uložených tisícpäťsto metrov prefabrikovaných nosníkov. Na stavbe R7 inštalovali odvodnenie v dĺžke 21-tisíc metrov, osadili deväťsto uličných vpustov, ako aj 36 odlučovačov ropných látok, 34 špeciálnych vsakovacích zariadení.
„Dokončujú sa zemné telesá, prebiehajú práce na odvodnení diaľnice. Na nadjazdoch sa už realizujú konštrukčné, asfaltové vrstvy vozovky,“ dodal Lešňovský. Napríklad, na mostoch sa pracuje na vystužených horninových konštrukciách, na zakladaní pre špeciálne prefabrikované prvky ekoduktov na prechod zveri. Vybudovaný nadjazd nad R7 medzi obcami Blatná na Ostrove a Lehnice, kde sa minister dopravy so zástupcami koncesionára a zhotoviteľa tiež zastavili, by mal byť hotový do konca tohto roka.