Nové parkovacie domy majú uľahčiť život rezidentom s autami.
Parkovanie je jedným z problémov, ktorému čelí Bratislava roky. Počet obyvateľov je v hlavnom meste každý rok vyšší, s čím sa spája aj hustejšia premávka či ťažšie parkovanie na sídliskách.
Redizajn priestoru
Mesto sa rozhodlo spustiť parkovaciu politiku, v rámci ktorej je pripravený redizajn verejného priestoru. Zahŕňa úpravu parkovacích zón, samotných miest na parkovanie, nové dopravné značenie či budovanie parkovacích domov.
Stavby uprostred sídlisk, ktoré budú určené pre rezidentov, sa vybudujú na miestach s dlhodobým nedostatkom parkovacích miest.
Symbolický poplatok
Výstavba parkovacích domov sa musí riadiť istými pravidlami. Mesto chce, aby čo najmenej zasahovali do zelene a boli v dostatočnej vzdialenosti od bytoviek.
Zároveň budú pridanou hodnotou pre životné a spoločenské prostredie. Na vizualizáciách môžeme vidieť, že parkovacie domy majú zelenú strechu, fasáda je obložená drevom. Steny sú premenené napríklad na lezeckú stenu či sú na nich umiestnené basketbalové koše.
Parkovacie domy budú určené pre rezidentov s trvalým pobytom v danej lokalite. Na základe rezidentskej karty si za parkovanie priplatia symbolické 1 euro na rok.
Parkovací dom v Novom Meste
Vnútroblok Račianska – Šancová – Kominárska patrí medzi oblasti, kde je zaparkovať veľký problém. K dispozícii je jedno oficiálne parkovisko pre pár áut pred škôlkou.
Ďalšie autá parkujú pri Filiálke, pozemok však vlastnia Železnice Slovenskej republiky a v súčasnosti je tam zákaz vjazdu. Parkovací dom by mohol vyrásť na mieste, kde sa nachádza betónové ihrisko.
Parkovací dom v Lamači
Problematická je Studenohorská ulica najmä v nočných hodinách, kedy je mnoho ľudí žijúcich v lokalite doma. V niektorých častiach ulice je zaplnenosť áut až nadpriemerná.
Parkovací dom by mohol pribudnúť na mieste bývalého areálu zberných surovín. V súčasnosti je na danom mieste 55 parkovacích miest, prestavba by však priniesla 99 miest.
Parkovací dom v Petržalke
Petržalka je najväčšia mestská časť Bratislavy. Mapovanie parkovania v zóne Dvory ukazuje, že obsadenosť parkoviska prekračuje v noci povolenú kapacitu parkovísk.
Nová stavba by priniesla 173 parkovacích miest na jednom polozapustenom a dvoch nadzemných podlažiach. V pláne je v blízkosti vysadiť komunitnú záhradu či stromy.
Parkovací dom v Dúbravke
Prieskum ukázal, že na Saratovskej ulici je cez deň obsadenosť miesta na 2/3, v noci je parkovisko úplne zaplnené a rovnako aj susedné ulice.
Po novom by miestni obyvatelia mohli získať 202 parkovacích miest s dvomi nadzemnými podlažiami so stupňovitou výškou. Kapacitne by bol tento parkovací dom o niečo menší, aby sa na mieste mohla zachovať zeleň.
Parkovací dom v Karlovej Vsi
Na Dlhých Dieloch v Karlovej Vsi je taktiež problém s parkovaním na dennom poriadku. Parkovací dom by mohol pribudnúť na asfaltovej ploche, ktorá slúži ako parkovisko.
Do lokality tak pribudne 186 parkovacích miest na jednom podzemnom a dvoch nadzemných podlažiach. Vyhradia sa aj miesta pre ZŤP.
Parkovací dom v Rači
Hoci sa na Závadskej ulici nachádza niekoľko parkovacích plôch so 75 parkovacími miestami, nie sú postačujúce. Počas dňa využívajú miesto Pezinčania ako záchytné parkovisko, odstavia tu autá a idú do práce električkou.
Svah by umožnil obojsmerné parkovanie. Nebudú chýbať vyhradené miesta pre ZŤP, kamerový systém či stanice pre nabíjanie elektromobilov.
Parkovací dom vo Vrakuni
V okolí Bebravskej ulice je aj zdravotné stredisko, za ktorým sa nachádzajú ďalšie parkovacie miesta. Pri ceste sa nachádza cez 100 parkovacích miest.
Parkovací dom ponúkne 193 parkovacích miest na jednom podzemnom a dvoch nadzemných podlažiach. Okrem rozšírenia miest pre autá by sa znížila dynamika dopravy v lokalite. Priestor ožije aj revitalizáciou blízkeho parku.