Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Prva_konska_zeleznica_pohlad_spredu_staraba.jpg
Foto: www.facebook.com
25. júna 2017 ZaujímavostiStará Bratislava na fotografiách od BratislavaDen.skzeleznicne.info, wikipedia.sk, banm.sk, © BratislavaDen.sk

Na špacírke po Bratislave: Prvá konská železnica

Konská železnica sa používala prevažne v 19. storočí. Prvá (konská) železnica viedla z Bratislavy do Svätého Jura, v prevádzke bola od 27. septembra 1840. O pár rokov bola predĺžená až po Sereď. Fungovať prestala v roku 1872.

Výstavbu konskej železnice navrhla skupina 17 šľachticov, veľkoobchodníkov a veľkostatkárov na čele s barónom Walterkirchenom. Železnica sa mala napojiť na parostrojnú časť hlavnej trate Severnej železnice cisára Ferdinanda. Zámerom bola rýchlejšia preprava tovaru a poľnohospodárskych produktov, o osobnej preprave sa sprvu neuvažovalo.

Konsky_vlacik_konska_zeleznica
www.facebook.com

V roku 1839 vznikla Prvá uhorská bratislavsko-trnavská železničná spoločnosť, ktorá projekt železnice schválila už na svojom prvom valnom zhromaždení. V roku 1939 dostala spoločnosť stavebné povolenie od cisára Ferdinanda V., čiže už výstavbe nestálo nič v ceste.

Trať viedla najprv z Bratislavy do Svätého Jura, potom cez Pezinok do Trnavy a odtiaľ do Serede. Celá trať mala pôvodne stáť 534 550 zlatých a jej výstavba trvať dva roky, jej cena sa nakoniec vyšplhala na 1,2 milióna a výstavba trvala sedem rokov.

Konska_zeleznica_staraba.jpg
www.facebook.com

Ako jediná sa až dodnes zachovala budova pôvodnej stanice v Bratislave. Išlo o jedinečný historický objekt, ktorý stojí na križovatke dnešnej Krížnej a Legionárskej ulice. Stanicu postavili v rokoch 1839 až 1840 a budova patrí medzi najstaršie objekty v danej časti mesta. Autorom návrhu stanice bol František Oto Hieronimi. Budova je riešená ako hlavová stanica, postavená bola v klasicistickom štýle. Má rozlohu 1 002 metrov štvorcových a štyri nadzemné podlažia.

Na zabezpečenie prevádzky železnice zakúpila spoločnosť 118 koní, vždy dva kone ťahali dva osobné vozne alebo päť nákladných vozňov. V roku 1863 mala železnica 22 osobných a 156 nákladných vozňov. Počas celej existencie sprevádzali konskú dopravu finančné problémy, kvôli nim musela nakoniec aj skončiť. Posledný vlak ťahaný koňmi prešiel z Bratislavy do Trnavy v roku 1872.

Prva_konska_zeleznica_staraba.jpg
www.facebook.com

Budova stanice bola potom dlhé roky nepoužívaná a začala chátrať, dokonca sa uvažovalo o jej zbúraní. V 90. rokoch budovy získala firma Hydrostav, sídlili v nej detský folklórny súbor a klub akrobatického rock and rollu a konali sa tam kultúrne podujatia. Keď sa spoločnosť dostala do konkurzu, odkúpila ju firma Woodimex, ktorá ju prenajala poisťovni Generali. Mestskej časti Nové Mesto sa budovu podarilo kúpiť až v roku 2009.

K téme

Témy

Najčítanejšie za týždeň

Neprehliadnite

Bezplatné novinky z Bratislavy raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Máte tip na článok? Napíšte nám TU

Odporúčame

Copyright © BratislavaDen.sk Všetky práva vyhradené. BratislavaDen.sk si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

X