Ako si Bratislavčania pred stovkou rokov predstavovali, že bude mesto vyzerať? A ako v skutočnosti vyzerala autobusová či lodná doprava v tých časoch. To a ešte viac sa dozviete a uvidíte v našej novej časti rubriky pre milovníkov niekdajšej starej Bratislavy. Niektoré fotografie dodalo vydavateľstvo Dajama, za čo ďakujeme.
Fotografia pochádza približne z roku 1913. Je na nej zachytená Radlinského ulica v Starom Meste. Nesie meno po Andrejovi Radlinskom, ktorý je známy jazykovedec, pedagóg, spisovateľ a pričinil sa o založenie Matice slovenskej a Spolu svätého Vojtecha. Dvojposchodový dom uprostred bol ústavom na výchovu slúžok. Dnes sa tu nachádzajú Fakulta chemickej a potravinárskej technológie a Stavebná fakulta STU, Daňový úrad Bratislava I a Daňový úrad pre vybrané daňové subjekty.

Taktiež fotografia spred viac ako 100 rokov zachytáva prvé autobusy na Hviezdoslavovom námestí. Naľavo na fotografií by bola zachytená neskoršia budova veľvyslanectva USA, v pozadí vidno električkovú trať a fotograf sa nachádzal v hoteli Carlton. Prvá trať viedla pôvodne trasou Hviezdoslavovo námestie – Molecova – Jiráskova – Michalská – Františkánske námestie – Laurinská – Nám. Republiky – Ondrejská – Hviezdoslavovo námestie. Táto trasa fungovala iba krátko. Od roku 1927 viedla linka od Národného divadla na Novomestskú ulicu.

Devínsky prístav v roku 1925. O plavbu loďou bol v ten deň medzi obyvateľmi mimoriadny záujem, trávili tak spoločne s rodinami voľné dni a užívali si možnosti a krásy mesta a jeho okolia. Bola nedeľa, možno to poznať napríklad aj z toho, že dámy majú na fotografii oblečené nedeľné róby.

Hovorí sa, že každé mesto by malo mať brány pre návštevníkov zo všetkých štyroch strán. V Bratislave sa zachovala iba jediná brána a to Michalská. Svoje pomenovanie nesie podľa osady a Kostola svätého Michala, ktorá bola neďaleko na predmestí. Osada sa na svojom mieste už veľmi dávno nenachádza, avšak zostala nám po nej pripomienka v podobe ružového náhrobného kameňa. Ten je použitý v murive veže, vo výške asi tretieho poschodia a je viditeľný z vnútornej strany. V minulosti mala brána padací most, padaciu mrežu a silné drevené vráta na ochranu svojich obyvateľov. Do mesta sa kedysi dalo dostať cez Laurinskú, Rybnú či Vydrickú bránu. Veža na Michalskej bráne sa momentálne rekonštruuje.

Aká bude Bratislava v budúcnosti? Takúto otázku dostali aj obyvatelia mesta pred viac ako stovkou rokov a chopili sa jej skutočne kreatívne. V meste videli zmeny, moderné budovy, a dopravné prostriedky od výmyslu sveta. Našimi favoritmi sú rýchlodráha visutá nad mestom, lietajúce kanoe a lietajúci sud, ktorý by určite ocenili majitelia gastronomických prevádzok ako rýchlu a spoľahlivú dopravu.
