Študentky dizajnu Fakulty architektúry Slovenskej technickej univerzity (STU) pod vedením pedagóga Martina Baláža vyvinuli pomôcku na komunikáciu s autistami. Na téme chcú pracovať aj v ďalšom akademickom roku a plánujú vytvoriť nové verzie, ktoré by pomáhali deťom a dospelým s ďalšími diagnózami.
Aplikáciu chcú preložiť do angličtiny a nájsť investora, ktorý im pomôže pomôcku dostať do škôlok a zariadení. Informovala o tom manažérka pre komunikáciu Slovenskej technickej univerzity Andrea Settey Hajdúchová.
Aplikácia obsahuje obrázky s jednoduchou žltou postavičkou, ktorá vykonáva činnosti denného harmonogramu od hygieny, cez hru, prechádzku či jedlo a spánok. Ďalšia séria postavičiek zase prejavuje emócie, ktoré prežívame a ukazuje správanie, ktoré je dobré a naopak, nesprávne.
„Stretávali sme sa s učiteľkami, hovorili a kreslili sme s deťmi, aj s tými najmenšími, aby sme pochopili, ako vnímajú svet. Postavičky sú žlté – v prípade dvoch osôb môže byť druhá postava oranžová, pretože tieto farby sú pre autistov prijemné. Kresba neobsahuje veľa detailov, lebo tieto deti vyžadujú jasnú a presnú komunikáciu a detaily by ich vyrušovali. Uvažovali sme napríklad pridať postavičke vlasy, oblečenie či opasok, ale práve to odpútavalo pozornosť od obsahu, od aktivity, ktorú postava znázorňuje,“ vysvetľuje Martin Baláž z Ústavu dizajnu Fakulty architektúry Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.
Tím dizajnérov spolupracoval pri vývoji Ikonografického komunikačného systému pre ľudí s autizmom s viacerými organizáciami a edukačnými zariadeniami pre autistov. Pri návšteve škôlok a ďalších zariadení sa ukázalo, že väčšinou v nich pedagógovia používajú vlastné kreslené „kartičky“ z obrázkami denného harmonogramu, predmetov či správania. Aplikácia dostupná cez internet by teda bola pre takéto zariadenia veľkou pomôckou.
Študentky navrhli aplikáciu ako otvorenú platformu – obrázky, ktoré slúžia na ikonografickú komunikáciu s deťmi je možné do aplikácie neustále dopĺňať a rozširovať databázu. Tá má teraz niekoľko častí – ikonky pre jedenie, zábavu, kultúru a relax, hygienu, oblečenie, vzdelávanie, šport, spánok a pre komunikáciu.
Ikonografickú komunikáciu s autistami využívajú nielen učitelia, ale aj samotní rodičia. Obrázky povedia deťom, aké aktivity počas dňa majú vykonať a oni si môžu sledovať a označovať, čo už urobili. Pomocou obrázkov komunikujú aj samotní autisti. Hovoria iným o tom, čo potrebujú a ako sa cítia. „Bolo to zaujímavé zadanie, videli sme, že dôležitý nie je len vizuál, ale že môžeme deťom pomôcť. Myslím, že sme sa s tým, aby aplikácia aj dobre vyzerala a aj pomáhala, popasovali úspešne,“ hovorí jedna zo študentiek Eva Hudáková.