Hlavné mesto podporuje alternatívu so železničnou stanicou Filiálka.
Štúdia realizovateľnosti uzla Bratislava, ktorú zverejnili Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ponúka viacero alternatív, ktoré rozvinú železničnú dopravu v Bratislave a v Bratislavskom samosprávnom kraji (BSK). Cieľom štúdie je predovšetkým snaha o vytvorenie fungujúceho železničného systému, ktorý má byť súčasťou integrovanej verejnej dopravy. Súčasťou štúdie je taktiež plán na modernizáciu bratislavskej hlavnej stanice alebo výstavba nových železničných zastávok v Bratislave.
V štúdií je spomenutých celkovo päť alternatív. V prvej alternatíve majú všetky vlaky osobnej dopravy, s výnimkou smerov Rajka a Viedeň cez Kittsee, končiť, vychádzať, resp. prechádzať bratislavskou hlavnou stanicou. Táto alternatíva obsahuje aj modernizáciu úseku Lamač – Bratislava hlavná stanica – Bratislava-Vinohrady. Predpokladané celkové investičné náklady sú viac ako 710 miliónov eur.
Alternatíva číslo dva a tri
Alternatíva číslo dva plánuje sústrediť diaľkovú a medziregionálnu osobnú dopravu do Hlavnej stanice Bratislava. Regionálnu a prímestskú dopravu rozdelí do železničných staníc Bratislava hlavná stanica, Bratislava-Nové Mesto, Bratislava-Petržalka a Podunajské Biskupice. Odhadované investičné náklady na túto alternatívu sú 765 miliónov eur.
Predpokladané investičné náklady tretej alternatívy sú viac ako 800 miliónov eur. Osobná doprava je pri tejto alternatíve sústredená do rôznych železničných staníc, v ktorých vlaky končia, vychádzajú alebo stanicami prechádzajú. Sú to stanice: Bratislava hlavná stanica v smeroch Trnava, Kúty a Viedeň (cez Marchegg); Bratislava-Nové Mesto smer Galanta; Bratislava-Predmestie smer Dunajská Streda a Bratislava-Petržalka smery Rajka a Viedeň (cez Kittsee).
Táto alternatíva plánuje aj s modernizáciu úsekov Devínska Nová Ves – Bratislava hlavná stanica – Bratislava-Vinohrady, železničnej stanice Bratislava predmestie a úseku Bratislava-Nové Mesto – Podunajské Biskupice.
Alternatívy štyri a päť sú totožné
Diaľková a medziregionálna osobná doprava je sústredená pri alternatívach štyri a päť do bratislavskej hlavnej stanice, regionálna a prímestská doprava má byť z troch smerov (Pezinok, Senec, Dunajská Streda) sústredená do novej železničnej stanice Bratislava Filiálka, ďalšie tri smery (Malacky, Rajka a Viedeň cez Kittsee) do stanice Petržalka a smer Viedeň cez Marchegg na hlavnú stanicu. Alternatívy štyri a päť sú totožné, líšia sa len technickým riešením úseku Bratislava predmestie – Bratislava Filiálka. Investičné náklady alternatívy štyri sú približne 948 miliónov eur a alternatívy päť takmer 960 miliónov eur.
Bratislavský magistrát v súčasnosti rokuje so ŽSR o harmonograme stavebný prác. „Mesto Bratislava preferuje alternatívu s výstavbou železničnej stanice Filiálka. Bratislava je zároveň za rozložený variant, kde sú vlaky z jednotlivých smerov ukončené v rôznych železničných staniciach na území mesta. Táto alternatíva zabezpečí rovnomernejšie rozloženie ponuky mestskej hromadnej dopravy. Mesto tiež preferuje variant, ktorý počíta so vznikom železničných liniek, ktoré umožnia využívať vlakovú dopravu aj na vnútromestské cesty, čím sa odľahčí mestská hromadná doprava a ponúkne rýchle a kvalitnejšie spojenie medzi vzdialenejšími časťami mesta,“ uviedol hovorca Bratislavy Peter Bubla.
Rokovania sa uskutočnia v najbližších týždňoch
Bratislavský samosprávny kraj preferuje alternatívu číslo štyri, ktorá obsahuje obnovenie stanice Bratislava-Filiálka. „Okrem opatrení v uzle Bratislava považuje BSK za nevyhnutné modernizáciu trate Bratislava – Kúty, trate Bratislava – Nové Zámky – Štúrovo, zvýšenie priepustnej výkonnosti trate Bratislava – Dunajská Streda – Komárno a zvýšenie priepustnej výkonnosti na už zmodernizovanej trati Bratislava – Trnava,“ uviedla hovorkyňa BSK Lucia Forman.
Rokovania medzi BSK, mestom Bratislava, ŽSR a Ministerstvom dopravy a výstavby Slovenskej republiky na tému železničného uzla Bratislava sa majú uskutočniť v najbližších týždňoch.