Termín spustenia parkovacej politiky ešte nie je známy. Treba schváliť zmenu štatútu a prijať VZN

parkovanie, autá
ilustračné: SITA

Termín schvaľovania celomestskej parkovacej politiky v Bratislave stále nie je známy. K spusteniu nových parkovacích pravidiel totiž ešte treba schváliť zmenu štatútu Bratislavy a prijať všeobecne záväzné nariadenie, o dokumentoch však bratislavskí mestskí poslanci zatiaľ nerokovali.

„Parkovaciu politiku chceme spustiť čo najskôr, lebo mesto to potrebuje,“ hovorí primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal, termín spustenia parkovacej politiky však nespresňuje.

Radnica pôvodne chcela nový systém parkovania schvaľovať koncom tohto roka. Potrebné dokumenty však na decembrové zasadnutie zastupiteľstva, ktoré bolo posledným v tomto roku, mesto nepredložilo a najbližšie zasadnutie je naplánované až vo februári. Primátor Nesrovnal tvrdí, že ešte treba niektoré veci dopracovať, doriešiť vzťahy s mestskými časťami i niektoré strategické veci o mestských parkoviskách a podobne. „Hneď ako to bude v stave, keď to budem chcieť predložiť a budem s tým spokojný, tak to predložím zastupiteľstvu,“ hovorí primátor Nesrovnal.

Parkovacia politika v hlavnom meste zrejme nebude mať jedného spoločného prevádzkovateľa, ale každá mestská časť si bude môcť zvoliť svojho prevádzkovateľa parkovacieho systému. Rešpektovať pri tom však budú musieť spoločné celomestské zásady parkovacej politiky. Stanovená teda bude napríklad minimálna a maximálna cena za rezidenčné parkovanie, suma sa bude pohybovať od 20 do 100 eur.

„To si budú určovať mestské časti, ktoré si budú môcť vysúťažiť svojho prevádzkovateľa,“ priblížil nové pravidlá primátor. Spoločný bude aj vizuál pre rezidentské karty, ich evidenciu a vydávanie bude spravovať hlavné mesto. Radnica totiž chce zaviesť jednotný systém parkovania na miestnych komunikáciách I. až IV. triedy, teda aj na cestách, ktoré sú v správe hlavného mesta. Podľa plánov mesta tak bude prevádzkovať parkovaciu politiku daná miestna samospráva na celom území mestskej časti.

Na začiatok primátor trvá na tom, aby sa do celomestskej parkovacej politiky zapojili aspoň najväčšie bratislavské mestské časti – Ružinov, Nové Mesto, Staré Mesto a Petržalka. Pripravuje preto Memorandum mesta a mestských častí o spoločnom postupe v oblasti parkovacej politiky, v ktorom budú spísané nasledujúce kroky mesta a mestských častí pri prijímaní parkovacej politiky.

V memorande by malo byť zadefinované napríklad obdobie, počas ktorého budú musieť mestské časti zabezpečiť vyznačenie parkovacích miest či nájsť správcu parkovania na svojom území. Mestské časti tiež musia vyčleniť parkovacie zóny, v ktorých by chceli nový systém parkovania spustiť.

Hlavné mesto už má od roku 2012 schválené zásady parkovacej politiky. No aj napriek tomu ostáva jediným krajským mestom na Slovensku bez jednotných pravidiel parkovania. Bývalé mestské zastupiteľstvo totiž neprijalo všeobecné záväzné nariadenie ani zmenu štatútu mesta, teda dokumenty, potrebné na spustenie parkovacej politiky. Mestským poslancom vtedy prekážalo, že s parkovacou politikou nesúhlasilo všetkých 17 bratislavských mestských častí. Nové pravidlá parkovania v minulosti podporilo len šesť mestských častí, nesúhlasilo s nimi desať samospráv a jedna sa k materiálu nevyjadrila.

Sledujte novinky z Bratislavy na Facebooku, Instagrame alebo ich odoberajte cez e-mail.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Sledujte nás na
Google News Bratislavaden.sk