Takmer tretina študentov priznáva, že si vybrala školu pre jednoduché prijímacie pohovory. Vyplýva to z výsledkov prieskumu o očakávaniach a skúsenostiach študentov so slovenským vysokým školstvom, ktoré dnes odprezentovali spoločnosť Profesia a Centrum edukačného manažmentu pri Fakulte manažmentu UK.
Výsledky ukázali aj to, že študenti (66,5 percenta) sa pri výbere univerzity rozhodovali podľa odboru. Toto zistenie je zaujímavé tým, že nie je v súlade s ich neskorším správaním sa na trhu práce. Prieskum uskutočnili spoločnosť Profesia a Centrum edukačného manažmentu pri Fakulte manažmentu UK v prvom kvartáli tohto roka a zapojilo sa do neho viac ako 5 300 študentov na Slovensku. Medzi nimi boli respondenti bakalárskeho, inžinierskeho, magisterského aj doktorandského štúdia 33 z 35 vysokých škôl na Slovensku.
„V prieskume sme sa sústredili na to, ako študenti vnímajú štúdium, prečo sa preň rozhodujú, na základe akých kritérií si vybrali vysokú školu, ale aj na hodnotenie konkrétneho štúdia, čo vnímajú ako nedostatok a čo by bolo dobre zlepšiť v slovenskom školstve,” vysvetlil analytik spoločnosti Profesia Tomáš Janotík na dnešnej tlačovej besede v Bratislave.
Z výskumu vyplynulo, že študovať pre záujem o konkrétny odbor sa rozhodlo 66,5 percenta respondentov, pre osobný rozvoj 58,9 percenta a pre perspektívu dobre plateného zamestnania 50,8 percenta opýtaných. Podľa Janotíka výsledky prieskumu ukazujú, že študenti pri rozhodovaní sa o vysokoškolskom štúdiu berú do úvahy aj to, čo im vysoká škola prinesie.
Dobré meno vysokej školy je pre študentov dôležité
„Už nehrá takú rolu tlak alebo odporúčanie zo strany rodiny či priateľov,” dodal analytik. Získať vysokoškolský titul bol rozhodujúci pre 33,6 percenta respondentov. Podľa výsledkov prieskumu polovica respondentov uvažovala, že bude študovať za hranicami Slovenska, ale nakoniec neodišla. Keď ide o faktory, prečo si vyberajú určitú fakultu, najčastejšie deklarovali dobré meno vysokej školy, regionálnu blízkosť, ale vysokú rolu hral aj bezproblémové prijatie na fakultu.
Opýtaní študenti tiež uvádzali, že pri výbere fakulty ich ovplyvnili napríklad výborná referencia štúdia, tiež to, že po skončení školy budú dobre pripravení na budúce povolanie, ako aj lepšie uplatnenie na trhu práce.
Peter Obdržálek z Centra edukačného manažmentu doplnil, že 58 percent opýtaných by si opäť vybralo školu, ktorú navštevujú, pričom 42 percent deklarovalo, že by o vybranú školu už záujem nemalo. „V priebehu štúdia prichádzajú na to, že tá voľba úplne nesedí,” dodal. Až 56,7 percenta respondentov by opäť študovalo na Slovensku a 40,9 percenta opýtaných študentov slovenských vysokých škôl by išlo študovať do zahraničia.
Výmenné pobyty študenti hodnotia dobre
Zároveň Obdržálek upriamil pozornosť na to, že hoci študenti pred začiatkom štúdia mali nižšie očakávania od možností medzinárodnej spolupráce, ponuka výmenných pobytov študentov v zahraničí dosiahla najlepšie hodnotenie reálnych skúseností študentov. V tomto prípade sa ukázalo, že očakávania študentov boli nižšie ako skutočnosť.
Ako potrebnú zmenu pre úspešnú pracovnú kariéru by študenti dali väčší dôraz na praktické a aplikované prvky prípravy, na cudzie jazyk a privítali by kombinovanie rôznych predmetov medzi fakultami. Z výskumu tiež vyplýva, že študenti v súčasnosti jasne preferujú tzv. T-shaped oproti I-shaped či Generalist modelu. Znamená to získať jednu odbornosť do hĺbky a súčasne prehľad o ďalších súvisiacich odbornostiach s cieľom získať schopnosť medziodborovo spolupracovať. Podľa prieskumu by 58 percent respondentov priplatilo za kvalitu štúdia.