Spoločnosť Porto Progres predstavila svoju víziu možnej budúcej podoby vonkajšej časti trhoviska.
Okolie trhoviska Miletičova by sa mohlo v budúcnosti zmeniť na pouličnú galériu či remeselný trh. Spoločnosť Porto Progres predstavila svoju víziu možnej budúcej podoby vonkajšej časti ikonického trhoviska.
Tá by mohla vzniknúť po odstránení súčasného plotu s billboardami, proti ktorým dlhodobo bojuje hlavné mesto aj mestská časť Ružinov.
Tá v tejto veci iniciovala aj petíciu. Zmluvy so spoločnosťami prevádzkujúcimi billboardy sa síce podarilo zrušiť už v decembri 2019, spoločnosti však na výzvu k ich odstráneniu doteraz nereagovali.
„Navrhli sme v rámci voľnej a otvorenej kreatívnej debaty dva koncepty, ktoré nadväzujú a rozširujú prirodzené funkcie trhoviska a verejného priestoru bezprostredne za jeho plotom, ktorý dnes vlastne cez billboardy ani nevidieť,“ uviedol jeden zo spoločníkov Rastislav Mojto.
Remeselný trh
Prvý návrh predstavuje remeselný trh Piano Market. „Ako už názov napovedá, išlo by tiež o trh. Nepredávalo by sa tam však ovocie a zelenina ako vo vnútri trhu, ale predaj by sa zameral na ručne robené a lokálne výrobky,“ vysvetlila spoločnosť.
Remeslá by občas striedal blšák, výmenné či zberateľské akcie, prezentácie lokálnych organizácií, komunitné podujatia, prípadne menší street food.
„Klasický trh vo vnútri by tak doplnil malý remeselný trh smerom do ulice,“ uviedol druhý zo spoločníkov Ivan Pauko. Dodal, že každé predajné miesto by mohlo byť rozkladateľné, farebne odlíšené a priestor nad stánkami by sa dal príležitostne využiť na komunikáciu podujatí alebo dočasnú umeleckú inštaláciu.
Pouličná galéria
Druhým konceptom spoločnosti je tzv. Galerija Miletić nazvaná, rovnako ako samotná ulica, po vojvodinskom Srbovi Svetozarovi Miletićovi. Koncept predstavuje verejnú pouličnú prekrytú a presklenú galériu. Popri striedajúcich sa výstavách umenia by sa tu mohli konať napríklad aj rôzne verejné informačné kampane.
„Umenie a oslava tvorivosti v priamom kontakte s ulicou je u nás ešte stále skôr výnimočný ako bežný koncept napriek tomu, že dôvodov, „prečo áno“ je dostatok,“ myslí si spoločnosť a dodáva, že priestor by využilo aj amatérske umenie ako detské, žiacke, študentské výstavy, street umelci, či prezentácia lokálnych podujatí.
„Stretávajú sa tu a komunikujú všetky sociálne skupiny, etniká a komunity od starších ľudí cez strednú generáciu až po mladých kreatívcov. Ak je niekde v Bratislave ozajstné verejné a funkčné multi-kulti miesto, je to práve tu,“ uvádza Mojto.
Vhodné riešenia
„Ikonické miesta si vyžadujú serióznu urbanistiku. Uvedomujeme si s rešpektom, že vhodných riešení je iste mnoho,“ konštatuje Pauko.
Reálne riešenie si vyžaduje otvorenú verejnú súťaž o najlepšie architektonické riešenie trhoviska Miletičova ako urbanistického celku. Mestská časť po odstránení bilbordov plánuje rýchle dočasné riešenie v podobe živého plota.
„Našim hlavným cieľom je poukázať na dôležitosť tvorby a dizajnu verejného priestoru. Chceme tiež našim občianskym fantazírovaním odštartovať debatu, ako by mohol plot a exteriér, ale aj samotné trhovisko vyzerať po plánovanej komplexnejšej rekonštrukcii,“ uzavrel.