Česko-slovenské zastúpenie spoločnosti Uber, zabezpečujúcej osobnú prepravu v mestách na základe mobilnej aplikácie, privítalo záujem politických predstaviteľov v SR o modernizáciu zákona o cestnej doprave.
„Uber je naďalej plne odhodlaný obnoviť svoje pôsobenie na Slovensku a sme pripravení diskutovať so všetkými predstaviteľmi štátnej i verejnej správy, pretože každé moderné mesto potrebuje čo najširšiu paletu možností, ako sa v rámci neho pohybovať,“ uviedlo zastúpenie firmy pre Českú republiku a SR.
Takáto diverzifikácia je podľa Uberu výrazným prínosom pre používateľov z Bratislavy, turistov a samotné mesto. „Ako potvrdil náš generálny riaditeľ, služby ako Uber je vhodné regulovať spôsobom, ktorý umožní využiť moderné technológie. Naším cieľom je spolupracovať s mestami, aby spoľahlivý odvoz na jedno kliknutie bol dostupný skutočne pre každého,“ dodala spoločnosť.
Jednoduché zdanenie
Uber sa nedávno odvolal proti rozhodnutiu Okresného súdu Bratislava I o zákaze prevádzkovať v Bratislave osobnú prepravu vozidlami a vodičmi v rozpore s platným zákonom o cestnej doprave. Premiér Peter Pellegrini (Smer-SD) začiatkom tohto týždňa povedal, že ak si raz ľudia obľúbia nejakú aplikáciu, tak ju chcú používať bez ohľadu na to, čo si o tom myslia jednotlivé štáty, alebo čo hovorí ich legislatíva. „To je krátkodobé riešenie, že zákonným spôsobom, alebo súdnym rozhodnutím vypudia nejaký spôsob biznisu na chvíľku z krajiny, ale on sa vráti v určitej podobe naspäť,“ uviedol premiér.
Pellegrini má na to rovnaký názor ako minister financií. „Máme ísť opačnou cestou a deregulovať tie oblasti, ktoré neumožňujú dnes prichádzať s týmto inovatívnym spôsobom fungovania. A nie naopak, ešte viac zväzovať reguláciu,“ poznamenal premiér. Osobne si myslí, že je pre štát podstatne jednoduchšie zdaniť taxikára z Uberu, pretože všetko ide bezhotovostne. „A stačí, keď nám Uber o každom jednom svojom vodičovi pošle raz za rok na finančnú správu prehľad, koľko mu bolo vyplatených honorárov, a vieme ho elegantne zdaniť. Tam dokonca máme väčší dohľad nad peňažnými tokmi ako nad štandardnými biznismi akéhokoľvek typu, kde to ešte funguje bez bločku. Z pohľadu štátu sa ľahšie kontroluje digitálny biznis ako fyzický,“ dodal Pellegrini.
Úlohou vlády je podľa premiéra vytvárať len rámec, ktorý bude schopný sa veľmi pružne adaptovať na vývoj moderných technológií. „Zdieľaná ekonomika je trend, Uber bol podľa mňa len začiatok, zdieľanie ubytovania to je druhý krok. Takže nás čaká v tomto obrovský boom a ak budeme fungovať spiatočnícky a ochraňovať ako by štandardné formy podnikania, tak sa ďalej nedostaneme,“ upozornil premiér.
Digitálna daň
Minister financií Peter Kažimír (Smer-SD) nie je potešený z toho, že Uber na základe súdneho rozhodnutia, predpokladá, že na čas musel opustiť Slovensko. „Ale musím povedať aj druhú vec. Zaviedli sme legislatívu, ktorá umožňuje zdaňovať digitálne platformy. Tu musím povedať, že Uber sa nespráva úplne fér, pretože rozhodovanie v centrále Uberu je veľmi selektívne,“ povedal minister financií. Centrála Uberu sa podľa neho rozhodla s niektorými silnejšími krajinami, na ktorých im naozaj záleží, urobiť akúsi dohodu, a na niektoré menšie krajiny kašle.
„Uber mal podľa zákona povinnosť si založiť po 1. januári v tejto krajine stálu prevádzkáreň, neurobil to. Uber nám odmietal nahlasovať identitu vodičov, ktorí pre nich pracujú. V niektorých krajinách tak ale urobil,“ upozornil Kažimír. Predpokladá, že by to mohol byť veľmi dobrý obchod aj pre vládu, ktorá je otvorená zdieľanej ekonomike, ale aj pre platformy, ktoré si musia uvedomiť, že nemôžu neplatiť dane. Slovensko spolu s Francúzskom podľa ministra patria medzi lídrov v zavádzaní digitálnej dane. Postup Uberu v poslednom období bol pre Kažimíra sklamaním a očakáva, že bude na rade vyjednávanie. „Súhlasím, že treba znížiť reguláciu v oblasti napríklad taxislužby, ktorá je stanovená z 90. rokov na Slovensku. Na druhej strane ten, kto poskytuje lacnejšie služby, musí takisto platiť dane a musí mať rovnakú mieru zaobchádzania ako domáci poskytovatelia,“ dodal Kažimír.