Veľvyslanectvo Japonska v Slovenskej republike pozýva na mimoriadny koncert renomovanej japonskej umelkyne na tradičný hudobný nástroj koto, pani Fuyuki Enokido a jej špeciálneho hosťa, pána Ewalda Danela (husle), umeleckého vedúceho Slovenského komorného orchestra, ktorý organizujeme v spolupráci s Bratislavským kultúrnym a informačným strediskom a Spoločnosťou slovensko – japonského priateľstva.
V rámci snáh na prehĺbenie záujmu a pochopenia Japonska a jeho kultúry Slovákmi, prinesie koncert zaujímavý výber hudby japonských a európskych hudobných skladateľov v úprave pre tradičný japonský hudobný nástroju koto a husle v samom srdci hlavného mesta SR, Bratislavy.
Táto jedinečná spolupráca japonskej kotoistky, pani Enokido, a pána Ewalda Danela, renomovaného slovenského umelca, ktorý často a pravidelne vystupuje v Japonsku, istotne prispeje k ďalšiemu prehlbovaniu priateľstva medzi našimi krajinami. Vstup na podujatie je zadarmo a konať sa bude v stredu 21. novembra v Koncertnej sieni Klarisky.
O HUDOBNOM NÁSTROJI KOTO
Koto je dlhý japonský hudobný nástroj, ktorý má 13 hodvábnych strún a pohyblivé jazdce. Telo nástroja je vyrobené z dreva paulownie a má dĺžku približne 190 cm.
Na väčšine dnešných koncertov je však umiestnené na stojane, takže interpret môže sedieť na stoličke. Na nástroj sa hrá brnkaním pomocou palca a prvých dvoch prstov pravej ruky, ktoré si hráč pripevňuje špeciálne slonovinové plektrá nazývané tsume. Podľa tradície a techniky hry ustanovenej už v 16. storočí, môže hráč ľavou rukou zmeniť stopu alebo zvuk každej struny stlačením alebo inou manipuláciou smerom naľavo od jazdca. V závislosti od typu hranej hudby sa používajú rôzne spôsoby pentatonického ladenia.
Nástroj koto sa objavil na japonskom cisárskom dvore už v 8. storočí a nazýval sa gakusō. V 16. storočí začali vznikať prvé hudobné školy určené výhradne pre vyššie sociálne vrstvy. Dve z nich, Ikuta a Yamada, fungujú dodnes.
Niektorí súčasní skladatelia začlenili koto do svojich orchestrálnych skladieb. Koto, vo viacerých prameňoch považované za národný nástroj Japonska, sa teší veľkej obľube ako doma, tak i v zahraničí. V staršej popovej a rockovej hudbe ho využil napr. David Bowie v skladbe Moss garden z albumu Heroes alebo multiinštrumentalista, zakladateľ a bývalý gitarista Rolling Stones, Brian Jones v piesni Take it or leave it z albumu Aftermath.
O UMELCOCH
Fuyuki Enokido (koto) sa narodila v tokijskej štvrti Shinjuku. Študovala školu hry na koto Ikuta Soukyoku pod vedením svojej pratety Mikiko Kobashi, bývalej profesorky na Tokijskej národnej univerzite umení a hudby.
Po absolvovaní strednej školy študovala hudobnú vedu na Tokijskej národnej univerzite umení a hudby a absolvovala svoje prvé vystúpenia doma i v zahraničí. Jej prvé vystúpenie mimo Japonsko sa konalo na Novom Zélande, následne koncertovala v Nemecku a v Istanbule.
K dnešnému dňu koncertovala vo viac než 30 krajinách sveta (Nemecko, Turecko, Taliansko, Vietnam, Francúzsko, Thajsko, atď.) a často vystupuje v televízii. Jej cieľom je všemožne prezentovať a propagovať tradičnú japonskú kultúru a hudbu. Prostredníctvom spolupráce s poprednými umelcami západných hudobných žánrov sa snaží preskúmať potenciál tradičného japonského nástroja koto a objaviť jeho hranice.
Ewald Danel (husle) sa narodil v obci Horní Suchá. Študoval na konzervatóriu v Ostrave a na bratislavskej VŠMU.
Od roku 2001 je umeleckým vedúcim Slovenského komorného orchestra. V osobnosti Ewalda Danela sa spojili danosti pre sólistickú, komornú aj orchestrálnu hru a dirigentské schopnosti. Na všetkých postoch, ktoré zastával, sa jeho interpretačné majstrovstvo ďalej rozvinulo a stalo podnetom pre jeho umeleckých partnerov. Na poste umeleckého vedúceho SKO spojil svoj talent a sily s náročným umením hrať sóla, viesť orchester, tvoriť koncepcie, byť ľudským a umeleckým partnerom v zložitom organizme orchestrálneho telesa. Pán Danel často vystupuje na koncertných pódiách v Japonsku.