Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Titulka koto enokido japonsko slovensko.jpg
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
2. novembra 2018 Podujatia a akcie BratislavaKoncerty od BratislavaDen.skTS BratislavaDen.sk Diskusia()

V Bratislave sa bude konať mimoriadny koncert japonskej umelkyne Fuyuki Enokido

Veľvyslanectvo Japonska v Slovenskej republike pozýva na mimoriadny koncert renomovanej japonskej umelkyne na tradičný hudobný nástroj koto, pani Fuyuki Enokido a jej špeciálneho hosťa, pána Ewalda Danela (husle), umeleckého vedúceho Slovenského komorného orchestra, ktorý organizujeme v spolupráci s Bratislavským kultúrnym a informačným strediskom a Spoločnosťou slovensko – japonského priateľstva.

V rámci snáh na prehĺbenie záujmu a pochopenia Japonska a jeho kultúry Slovákmi, prinesie koncert zaujímavý výber hudby japonských a európskych hudobných skladateľov v úprave pre tradičný japonský hudobný nástroju koto a husle v samom srdci hlavného mesta SR, Bratislavy.

Táto jedinečná spolupráca japonskej kotoistky, pani Enokido, a pána Ewalda Danela, renomovaného slovenského umelca, ktorý často a pravidelne vystupuje v Japonsku, istotne prispeje k ďalšiemu prehlbovaniu priateľstva medzi našimi krajinami. Vstup na podujatie je zadarmo a konať sa bude v stredu 21. novembra v Koncertnej sieni Klarisky.

O HUDOBNOM NÁSTROJI KOTO

Koto je dlhý japonský hudobný nástroj, ktorý má 13 hodvábnych strún a pohyblivé jazdce. Telo nástroja je vyrobené z dreva paulownie a má dĺžku približne 190 cm.

Na väčšine dnešných koncertov je však umiestnené na stojane, takže interpret môže sedieť na stoličke. Na nástroj sa hrá brnkaním pomocou palca a prvých dvoch prstov pravej ruky, ktoré si hráč pripevňuje špeciálne slonovinové plektrá nazývané tsume. Podľa tradície a techniky hry ustanovenej už v 16. storočí, môže hráč ľavou rukou zmeniť stopu alebo zvuk každej struny stlačením alebo inou manipuláciou smerom naľavo od jazdca. V závislosti od typu hranej hudby sa používajú rôzne spôsoby pentatonického ladenia.

Nástroj koto sa objavil na japonskom cisárskom dvore už v 8. storočí a nazýval sa gakusō. V 16. storočí začali vznikať prvé hudobné školy určené výhradne pre vyššie sociálne vrstvy. Dve z nich, Ikuta a Yamada, fungujú dodnes.

Niektorí súčasní skladatelia začlenili koto do svojich orchestrálnych skladieb. Koto, vo viacerých prameňoch považované za národný nástroj Japonska, sa teší veľkej obľube ako doma, tak i v zahraničí. V staršej popovej a rockovej hudbe ho využil napr. David Bowie v skladbe Moss garden z albumu Heroes alebo multiinštrumentalista, zakladateľ a bývalý gitarista Rolling Stones, Brian Jones v piesni Take it or leave it z albumu Aftermath.

O UMELCOCH

Fuyuki Enokido (koto) sa narodila v tokijskej štvrti Shinjuku. Študovala školu hry na koto Ikuta Soukyoku pod vedením svojej pratety Mikiko Kobashi, bývalej profesorky na Tokijskej národnej univerzite umení a hudby.

Po absolvovaní strednej školy študovala hudobnú vedu na Tokijskej národnej univerzite umení a hudby a absolvovala svoje prvé vystúpenia doma i v zahraničí. Jej prvé vystúpenie mimo Japonsko sa konalo na Novom Zélande, následne koncertovala v Nemecku a v Istanbule.

K dnešnému dňu koncertovala vo viac než 30 krajinách sveta (Nemecko, Turecko, Taliansko, Vietnam, Francúzsko, Thajsko, atď.) a často vystupuje v televízii. Jej cieľom je všemožne prezentovať a propagovať tradičnú japonskú kultúru a hudbu. Prostredníctvom spolupráce s poprednými umelcami západných hudobných žánrov sa snaží preskúmať potenciál tradičného japonského nástroja koto a objaviť jeho hranice.

Ewald Danel (husle) sa narodil v obci Horní Suchá. Študoval na konzervatóriu v Ostrave a na bratislavskej VŠMU.

Od roku 2001 je umeleckým vedúcim Slovenského komorného orchestra. V osobnosti Ewalda Danela sa spojili danosti pre sólistickú, komornú aj orchestrálnu hru a dirigentské schopnosti. Na všetkých postoch, ktoré zastával, sa jeho interpretačné majstrovstvo ďalej rozvinulo a stalo podnetom pre jeho umeleckých partnerov. Na poste umeleckého vedúceho SKO spojil svoj talent a sily s náročným umením hrať sóla, viesť orchester, tvoriť koncepcie, byť ľudským a umeleckým partnerom v zložitom organizme orchestrálneho telesa. Pán Danel často vystupuje na koncertných pódiách v Japonsku.

K téme

Témy

Najčítanejšie za týždeň

Neprehliadnite

Bezplatné novinky z Bratislavy raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Máte tip na článok? Napíšte nám TU

Diskusia

Odporúčame

Copyright © BratislavaDen.sk Všetky práva vyhradené. BratislavaDen.sk si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

X