Štyri nové autobusy by mohli v uliciach hlavného mesta premávať už na jeseň budúceho roka.
Dopravný podnik Bratislava (DPB) bude prvým dopravcom prevádzkujúcim flotilu vodíkových autobusov mestskej hromadnej dopravy na Slovensku.
Ako informuje hovorca DPB Martin Chlebovec, ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI SR), riadiaci orgán Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP), schválilo projekt nákupu nízkoemisných autobusov pre hlavné mesto a podpísalo s DPB zmluvu o nenávratný finančný príspevok (NFP).
Znižovanie emisii
Autobusy tvoria v súčasnosti viac ako polovicu výkonov mestskej dopravy v Bratislave a autobusová flotila DPB je najpočetnejšia.
Podnik preto hľadá spôsoby, akým by znížil objem emisií a zároveň zefektívnil prevádzku. Vozidlový park autobusov by teda už čoskoro mohli ozeleniť ďalšie bezemisné dopravné prostriedky na vodíkový pohon.
Najnovšie vozidlá
Štyri kusy autobusov bude môcť dopravný podnik objednať vďaka NFP, následne uzavrie s dodávateľom zmluvu na dodanie najnovších vozidiel.
Ešte v závere minulého roka vzišiel zo súťaže na dodávku týchto v našich končinách revolučných autobusov víťazný dodávateľ, ktorým je poľská spoločnosť SOLARIS Bus & Coach sp. z .o.o.
V uliciach mesta by mohli premávať už na jeseň budúceho roka.
MHD budúcnosti
„Vodíková technológia prináša perspektívu do plánovania mestskej hromadnej dopravy v budúcnosti. V porovnaní s elektrobusmi je výhodou týchto vozidiel dlhší dojazd, ale aj rýchlejšie tankovanie. Bratislavský Dopravný podnik bude už čoskoro priekopníkom v tejto technológii s reálnym ekologickým potenciálom do budúcnosti a verím, že tento projekt inšpiruje aj ostatné mestá,“ povedal predseda predstavenstva DPB a.s. Martin Rybanský.
Polovica vozidlového parku DPB je v súčasnosti nízkoemisná (elektrobusy, pohon CNG či autobusy spĺňajúce prísnu normu Euro 6). Podnik patrí na Slovensku a v Česku medzi lídrov z hľadiska počtu kilometrov pri využívaní elektrobusov.
V porovnaní s elektrobusmi je však výhodou nových vodíkových autobusov vyšší dojazd či rýchle tankovanie. Autobus na vodík by mohol na jedno dotankovanie prejsť aj viac ako 350 kilometrov, čím dokáže plnohodnotne nahradiť bežné autobusy v celodennej prevádzke.