Vyplýva to z analýzy medzinárodných nezávislých akreditovaných odborníkov a laboratórií z Rakúska a Nemecka aj zo zistení dvoch slovenských odborníkov na životné prostredie a verejné zdravie.
V násype časti rozostavaného úseku diaľnice D4 pri bratislavských Jarovciach nie je materiál, ktorý by bol škodlivý pre životné prostredie alebo ľudské zdravie. Vyplýva to z analýzy medzinárodných nezávislých akreditovaných odborníkov a laboratórií z Rakúska a Nemecka aj zo zistení dvoch slovenských odborníkov na životné prostredie a verejné zdravie. Informovala o tom spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., hlavný zhotoviteľ výstavby úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy v rámci PPP projektu.
Medzinárodní a miestni vedci podľa spoločnosti prišli k záveru, že z hľadiska ochrany ľudského zdravia a životného prostredia by bolo neodôvodnené odstraňovať násypový materiál. O výsledkoch dôkladného hĺbkového vedeckého skúmania násypového materiálu použitého na časti D4, kde sa pri testoch našiel aj azbest, spoločnosť informovala Ministerstvo dopravy a výstavby SR. To po nájdení nepovoleného materiálu v násypoch D4 trvalo na jeho odstránení.
Správa slovenskej odborníčky v oblasti odpadového hospodárstva Blanky Kiripolskej podľa zhotoviteľa uvádza, že vzhľadom na zistené koncentrácie azbestu v danom materiáli je jeho vplyv na životné prostredie zanedbateľný.
Výsledky posudkov
„Ministerstvu dopravy ako aj verejnosti sme sľúbili, že ku každej otázke súvisiacej s našim infraštruktúrnym projektom sa postavíme seriózne. Hlavnými princípmi našej činnosti je zabezpečenie verejného zdravia, trvalo udržateľných riešení šetrných k životnému prostrediu,“ povedal generálny riaditeľ D4R7 Construction Juan José Bregel.
„Na základe odborných posudkov nezostali žiadne pochybnosti o tom, že materiály použité na stavbe nepredstavujú žiadne riziko pre životné prostredie a nemajú žiadny dopad na zdravie obyvateľov, ani dnes, ani v budúcnosti,“ uviedol Bregel.
Azbest vo vzduchu
Po tom, ako rezort dopravy v júli vykonal testy násypov na časti D4, sa s ním spoločnosť D4R7 Construction dohodla na tom, že medzinárodní a miestni odborníci vykonajú hĺbkové testovanie a poskytnú svoje odborné posudky, pričom zhotoviteľ bude o ich výsledkoch informovať ministerstvo a verejnosť.
Výsledky testovania podľa spoločnosti pochádzajú zo vzoriek vzduchu a materiálu použitého v násypoch, ktoré boli odobraté 8. augusta a 4. septembra. Vzorky vzduchu boli odobraté na troch miestach v Bratislave. Len v jednej zo všetkých vzoriek kontrolovaných odborníkmi bolo podľa zhotoviteľa minimálne množstvo azbestu, oveľa nižšie ako úroveň, ktorá sa považuje za nebezpečnú.
Odber vzoriek, testovanie a vyhodnotenie výsledkov vykonala rakúska spoločnosť ESW Consulting WRUSS v spolupráci s nemeckým laboratóriom Biomess Ingenieurbüro GmbH. Odborné stanovisko na stanovenie kategórie odpadov poskytla odborníčka v oblasti odpadového hospodárstva Blanka Kiripolská. Posúdenie vplyvu na verejnosť vypracoval odborník z Ekotoxikologického centra v Bratislave Martin Murín.
Vyjadrenie rezortu dopravy
Rezort dopravy v reakcii pre agentúru SITA zatiaľ neuviedol, či bude naďalej trvať na odstránení materiálu s obsahom azbestu. „Ministerstvo dopravy si preštuduje všetky správy, ktoré mu koncesionár v tejto súvislosti predloží a ich závery bude konzultovať aj s inštitúciami zodpovednými za zdravé životné prostredie na Slovensku. Až na základe týchto rokovaní a stanovísk bude možné rozhodnúť o najlepšom scenári pre životné prostredie a následne aj o nutnosti odviezť, alebo ponechať materiál v násypoch budúcej diaľnice,“ poznamenal rezort.
Koncesionárom projektu D4 a R7 je Zero Bypass Limited na čele so španielskou spoločnosťou Cintra. Stavebník podľa ministerstva v každom prípade bude musieť urobiť také opatrenia, aby sa ani minimálne množstvo azbestu, ktoré je podľa ich analýz v tomto materiáli, nemohlo dostať do kontaktu s ľuďmi a ohroziť ich zdravie.
„Stavba je dnes v tomto úseku zastavená (na D4 pri Jarovciach – poz. red.) a čakáme aj na výsledky nezávislého vyšetrovania polície, ktorá robí vlastné šetrenie,“ dodalo ministerstvo dopravy.