V Rači sa sťažujú na hluk z opravovne a stanice Východ. Niekoľkoročný problém spoločnosti riešia

Bratislava - Východ
ilustračné: SITA

Mestská časť Rača sa sťažuje na neprimeraný hluk v lokalitách Východné, Dopravná a Na Pasekách. Hluk podľa mestskej časti pochádza z opravovne nákladných vozňov Bratislava Východ patriacej Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia a zo zriaďovacej stanice Bratislava – Východ Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).

Podnetom mestskej časti sa už zaoberajú na útvare vedúceho hygienika Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Informovala o tom hovorkyňa Rače Eva Miklánková.

Merania ukázali, že v lokalitách sú naozaj prekročené povolené limity hluku. Ľudia z okolia sa na to sťažujú už od roku 2008. Obe spoločnosti – Železničná spoločnosť Cargo Slovakia i Železnice SR o podnetoch vedia a prijímajú opatrenia na zníženie hluku.

„Zo strany našej spoločnosti došlo k obmedzeniu času obslúh, v dôsledku čoho bola znížená hlučnosť v nočných hodinách. Obsluhy sa vykonávajú len v denných zmenách v čase od 6.30 do 17.12,“ vysvetlil hovorca Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia Martin Halanda. Dodáva, že spoločnosť pri obsluhe opravovne nákladných vozňov a kolosústruhu vymenila hlučný rušeň radu 742 za akumulátorový rušeň radu 199.

Navyše spoločnosť si nechala v nezávislom skúšobnom laboratóriu vypracovať aj vlastné merania hluku. „Výsledok meraní bol, že limitné hodnoty expozície nie sú prekročené,“ priblížil Halanda.

Riešením problému nadmerného hluku z prevádzky zriaďovacej stanice Bratislava – Východ sa Železnice SR zaoberajú už niekoľko rokov. „V minulosti bol prijatý rad technických a organizačných opatrení, ktoré znížili úroveň emitovaného hluku a orgán verejného zdravotníctva zhodnotil postup ŽSR ako vyčerpanie organizačno-technických možností ďalšieho znižovania hlučnosti železničnej prevádzky,“ priblížil Ľubomír Mitas z odboru komunikácie ŽSR.

Železnice SR všetku komunikáciu už roky zabezpečujú cez rádiostanice a hlasité rozkazy využívajú minimálne. Okrem toho tu v minulosti jazdilo veľa rušňov dieselovej trakcie, ktoré boli oproti dnešným elektrickým omnoho hlučnejšie, vysvetľuje ďalej Mitas. Železnice SR znížili aj prevádzkovú dobu zriaďovacej stanice.

Kým v minulosti sa tu pracovalo 24 hodín denne počas celého roka, v súčasnosti je prevádzka prerušovaná v nedeľu a v pondelok v denných zmenách. ŽSR skrátili pracovné zmeny z 12 na 10 hodinové a v čase Vianoce, Nového roka či Veľkej noci stanica nepracuje. Postupne znížili aj počty posunujúcich vozňov, z pôvodných siedmich záloh dnes v zmene pracujú len štyri.

„Všetky tieto prijaté opatrenia mali priaznivý vplyv na zníženie hlučnosti,“ konštatuje Mitas. ŽSR pripravuje aj ďalšie opatrenia na zníženie hluku, ktorý vzniká pri činnosti koľajových bŕzd na spádovisku. Spolu s partnerom pripravujú napríklad pilotný projekt, v ktorom chcú s použitím mazivo-hliníkovej emulzie zmierniť pískanie vozňov v brzdách.

Sledujte novinky z Bratislavy na Facebooku, Instagrame alebo ich odoberajte cez e-mail.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Sledujte nás na
Google News Bratislavaden.sk