Miestni poslanci prenajali chátrajúci objekt na desať rokov za jedno euro ročne.
V starom hangári v bratislavskej Dúbravke má vzniknúť letecké múzeum. V tlačovej správe o tom informovala Lucia Marcinatová z tlačového referátu Dúbravky. „Poslanci mestskej časti Bratislava – Dúbravka schválili na februárovom zasadnutí jeho nájom Aviatickému klubu Otta Smika, ktorý tu chce zriadiť letecké múzeum,“ uvádza sa v správe.
„Odobrili prenájom chátrajúceho objektu na desať rokov za jedno euro ročne, pričom nájomca sa zaväzuje hangár zrekonštruovať a upraviť prislúchajúci pozemok. Počíta s investíciou 120-tisíc eur,“ uvádza mestská časť.
Hangár dostala do daru mestská časť Dúbravka ešte počas vedenia bývalého starostu Jána Sandtnera. Objekt však nemal využitie a chátral. Viceprimátor Bratislavy Juraj Káčer hovorí, že hodnota hangáru je dnes nulová a mestská časť roky nevie, čo s ním. Upozornil, že na to aby sa hangár mohol využívať, potrebuje nemalú rekonštrukciu.
Atrakcia pre verejnosť
Bratislava nemá letecké múzeum. Zrekonštruovaním hangára by podľa Aviatického klubu mala v Dúbravke pribudnúť atrakcia pre verejnosť. Hovorí tiež o ďalších aktivitách pre deti a mládež, o kultúrno-spoločenskom priestore. Rekonštrukciu chcú financovať najmä z dotácií a fondov.
„Múzeum plánuje klub koncipovať interaktívne, aby sa návštevník cítil súčasťou expozície. Priestor má byť aj interaktívnou učebňou pre rozšírené hodiny dejepisu, histórie, fyziky, respektíve technických prác,“ uvádza sa v správe.
„Kultúrno-spoločenský projekt má expozíciu lietadiel, z ktorých väčšina bola vyrobená len ako jediný exemplár,“ opisuje Milan Lastovka z Aviatického klubu. „Postavili ich leteckí nadšenci, ktorých technické vedomosti a zručnosť vzniesli ich stroje do vzduchu…Lietajú a sú to krásne umelecké diela v leteckej kvalite,“ doplnil Lastovka.
Exponáty majú
O exponáty vraj klub nemá núdzu, pripravený má vrtuľník s náporovými motormi, doma vyrobené vrtuľníky či repliku historického lietadla s unikátnym systémom riadenia.
„Niektoré exponáty majú napríklad 12-metrové krídla závesných klzákov,“ uvádza sa v správe. Časť expozície plánuje klub venovať histórii lietania športového, vojenského a civilného na území západného Slovenska s odkazom na významné osobnosti dejín a ich osudy.
Treťou časťou expozície má byť trvalá výstava umeleckých diel s tematikou leteckou, vojenskou a dopravnou vo všeobecnosti. Milan Lastovka hovorí o dôležitosti pripomenutia histórie a jej odkazu deťom, mladým.
Niekdajší letecký ruch
Podľa župného poslanca Juraja Štekláča má letectvo v Dúbravke svoju históriu. „Nejde o komerčnú aktivitu,“ doplnil. V Dúbravke vládol pred rokmi čulý letecký ruch. Bolo to bezmotorové športové lietanie, pre ktoré Devínska Kobyla a Lamačská brána so svojimi silnými veternými prúdmi vytvárali výborné podmienky.
Definitívny zákaz lietania v Dúbravke prišiel po roku 1984, keď občan na vetroni emigroval do Rakúska. „Unikátny záber rogala nad Veľkou lúkou z polovice osemdesiatych rokov však dokazuje, že i napriek prísnemu zákazu sa našli odvážlivci, ktorí sa vzniesli na oblohu, aby si z vtáčej perspektívy pozreli rímsku pamiatku Villa rustica a Devínsku Kobylu,“ uzatvára mestská časť.