Viete, ktoré mäso je ideálne na zimu? Hovädzina vám dodá všetky potrebné živiny!

Ingredients for making burgundy beef: beef, shallots, carrots, bacon and red wine on a rustic style cutting board table.
Foto: Getty Images

Mäso je neoddeliteľnou súčasťou stravovania, hoci je pravdou, že v určitom rozsahu sa dá nahradiť aj rastlinnou potravou. Špeciálne na zimu by ste ale nemali zanedbávať jeho príjem a obzvlášť to platí pre hovädzie, ktoré má veľa nenahraditeľných živín.

Prečo jesť hovädzie mäso práve v zime?

Hovädzie mäso patrí z pohľadu bielkovín medzi najdôležitejšie a najlepšie zdroje. Práve bielkoviny sú dôležité pre fyzickú odolnosť a zvládanie záťaže, nakoľko pomáhajú na rast aj výkonnosť svalstva. Presne toto je v zime dôležité.

Okrem toho je hovädzina prospešná pre metabolizmus, zdravé trávenie a podporu červených krviniek, nakoľko stimuluje produkciu červeného krvného farbiva. Vysoký podiel vitamínov a minerálov navyše prispieva k výžive a zdravému stavu pokožky, nechtov a vlasov, čo sa hodí práve počas zimy, kedy dostávajú zabrať.

Tieto živiny sa budú vášmu telu hodiť

Hovädzie mäso je teda bohaté najmä na bielkoviny, v 100 gramoch mäsa sa ich môže podľa konkrétneho druhu nachádzať až 30 %. Vysoké zastúpenie majú aj omega-3 mastné kyseliny, naopak, je tu oveľa menej tuku, najmä ak ide o čistú hovädzinu.

Z minerálov sú najviac zastúpené železo, vápnik, horčík, draslík, fosfor a zinok, čo sa týka vitamínov, mäso je bohaté na kyselinu pantoténovú, vitamíny B2, B3, B12 a nachádza sa tu aj vitamín C. Nie všetky časti hovädziny ale majú komplexné zastúpenie týchto živín, ak sa dá, preferujte sviečkovicu, stehno alebo roštenku.

Nie každá hovädzina je zdravá

Vysoký podiel bielkovín a ďalších prospešných živín pre váš organizmus sa však môže stratiť lusknutím prstu, ak si zvolíte nesprávny spôsob prípravy alebo druh mäsa. Vyhýbať sa treba spracovanému mäsu v podobe polotovarov a konzerv. Nadmerné solenie, vytvrdzovanie, fermentácia alebo údenie všetky klady hovädziny spoľahlivo zabijú.

Vyhýbajte sa preto konzervám, klobásam, slanine aj párkom. Obsahujú priveľa soli, konzervačných látok, nasýtených mastných tukov alebo korenín na dochutenie. Výsledkom sú problémy s tlakom, srdcom aj cholesterolom.

Zabudnite na mäso z obchodu, hľadajte farmu!

Ak chcete získať z hovädzieho mäsa maximum živín, mali by ste sa zamerať na jeho pôvod. Mäso z bežného supermarketu či obchodu pochádza vo väčšine prípadov z veľkochovov, čo sa podpíše aj pod jeho kvalitu, najmä obsah živín a podiel tuku.

Najlepšie je zamerať sa na mäso pôvodom z fariem, kde sa dbá na ekologické kŕmenie aj prirodzenejšie podmienky. Dobrým príkladom je ekologická farma Turová, ktorá má už vyše 15 rokov skúseností. Chceli by ste ochutnať mäso v BIO kvalite a s takýmto zaujímavým pôvodom? Objednajte si ho priamo domov cez Meatbox.sk.

Na záver ešte jedna rada: kombinujte viacero druhov a spôsobov prípravy. Získate tak zdravší jedálniček a zažijete na jazyku zaujímavý festival chutí!

Tento článok vznikol v spolupráci s klientom Meatbox

Ďalšie k téme

    Sledujte novinky z Bratislavy na Facebooku, Instagrame alebo ich odoberajte cez e-mail.

    Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom