Tender predĺžili opakované námietky uchádzačov, projekt pre meškanie už nie je možné dokončiť v plánovanom termíne do roku 2020.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) majú záujem čo najskôr ukončiť dva a pol roka trvajúce verejné obstarávanie na modernizáciu železničnej trate Bratislava, Devínska Nová Ves – Kúty – štátna hranica Slovenska s Českom.
Podpísať zmluvu s úspešným uchádzačom a následne začať práce by chceli ešte v súčasnom programovom období 2014 – 2020, v ktorom je možné využiť peniaze Európskej únie na projekty do roku 2023. Tender predĺžili opakované námietky uchádzačov. Projekt modernizácie železničnej trate pre meškanie už nie je možné dokončiť v plánovanom termíne do roku 2020.
Ako pre agentúru SITA v pondelok uviedol hovorca ŽSR Michal Lukáč, v súčasnosti rokujú s Výkonnou agentúrou pre inovácie a siete (INEA) pri Európskej komisii o možnosti posunu termínu realizácie projektu a jeho rozdelenia na etapy na viacročné obdobie.
Financovanie modernizácie
V takom prípade by mohol byť financovaný čiastočne v terajšom, ale aj v budúcom programovom období 2021 – 2027. „O situácii priebežne informujeme ako Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV), tak aj agentúru INEA, ktorá riadi projekty financované z CEF (Nástroj na prepájanie Európy) na úrovni Európskej komisie,“ priblížil Lukáč.
„V rámci procesu verejného obstarávania uchádzači viackrát uplatnili revízne postupy na Úrade pre verejné obstarávanie. Vydané rozhodnutia majú vplyv na vyhodnocovanie podmienok účasti a jednotlivých predložených ponúk a ŽSR v ich zmysle postupujú,“ poznamenal hovorca ŽSR.
Na modernizáciu železničnej trate na Záhorí v trvaní 38 mesiacov, vrátane projektovej dokumentácie, inžinierskej činnosti a stavebných prác, plánovali ŽSR vynaložiť vyše 305 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Na spolufinancovanie investície chceli využiť aj peniaze Európskej únie.
Nedodržanie termínu
„V zmysle uzatvorenej dohody o grante by zdroje EÚ cez CEF mali tvoriť 200 440 129 eur. Zostávajúca časť hodnoty projektu by mala byť financovaná zo zdrojov štátneho rozpočtu a z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020,“ podotkol Lukáč.
Ministerstvo dopravy a výstavby potvrdilo, že pre všetky projekty z CEF z výziev vyhlásených v roku 2015 je určené, že majú byť ukončené v roku 2020. „Nedodržanie termínu však neznamená automaticky zrušenie, či odstúpenie od zmluvy. Dokončenie projektu je možné posunúť a uvedená procedúra prebieha pri mnohých projektoch v EÚ, kde dochádza k objektívnym zdržaniam,“ informoval agentúru SITA rezort dopravy.
Rokovania stále prebiehajú
„Momentálne prebiehajú rokovania na úrovni ŽSR, ministerstva dopravy, Európskej komisie a agentúry INEA o stave projektu za účelom hľadania optimálneho riešenia s najmenšími dôsledkami pre zúčastnené strany a samotný projekt,“ dodalo ministerstvo.
ŽSR vyhlásili verejnú súťaž na modernizáciu železnice medzi Bratislavou a štátnou hranicou Slovenska s Českom ešte vo februári 2017. Po opätovnom vyhodnotení ponúk pred rokom predbežne prijali najlacnejšiu ponuku kazašsko-talianskeho združenia firiem Integra Construction KZ (predtým Zhol Zhondeushi) a Todini Costruzioni Generali vo výške 216,77 mil. eur bez DPH. Ponuky ďalších štyroch uchádzačov boli v rozsahu od takmer 275 mil. eur (taliansko-slovenská skupina ICM – Váhostav – SK) do 392,4 mil. eur bez DPH (Subterra).