Železnice SR chcú čo najskôr ukončiť tender na modernizáciu trate medzi Devínskou Novou Vsou a hranicou SR a ČR

Vlak zeleznica vyluka v bratislave ilustracny pixabay.jpg
Foto: ilustračné, pixabay

Tender predĺžili opakované námietky uchádzačov, projekt pre meškanie už nie je možné dokončiť v plánovanom termíne do roku 2020.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) majú záujem čo najskôr ukončiť dva a pol roka trvajúce verejné obstarávanie na modernizáciu železničnej trate Bratislava, Devínska Nová Ves – Kúty – štátna hranica Slovenska s Českom.

Podpísať zmluvu s úspešným uchádzačom a následne začať práce by chceli ešte v súčasnom programovom období 2014 – 2020, v ktorom je možné využiť peniaze Európskej únie na projekty do roku 2023. Tender predĺžili opakované námietky uchádzačov. Projekt modernizácie železničnej trate pre meškanie už nie je možné dokončiť v plánovanom termíne do roku 2020.

Ako pre agentúru SITA v pondelok uviedol hovorca ŽSR Michal Lukáč, v súčasnosti rokujú s Výkonnou agentúrou pre inovácie a siete (INEA) pri Európskej komisii o možnosti posunu termínu realizácie projektu a jeho rozdelenia na etapy na viacročné obdobie.

Financovanie modernizácie

V takom prípade by mohol byť financovaný čiastočne v terajšom, ale aj v budúcom programovom období 2021 – 2027. „O situácii priebežne informujeme ako Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV), tak aj agentúru INEA, ktorá riadi projekty financované z CEF (Nástroj na prepájanie Európy) na úrovni Európskej komisie,“ priblížil Lukáč.

V rámci procesu verejného obstarávania uchádzači viackrát uplatnili revízne postupy na Úrade pre verejné obstarávanie. Vydané rozhodnutia majú vplyv na vyhodnocovanie podmienok účasti a jednotlivých predložených ponúk a ŽSR v ich zmysle postupujú,“ poznamenal hovorca ŽSR.

Na modernizáciu železničnej trate na Záhorí v trvaní 38 mesiacov, vrátane projektovej dokumentácie, inžinierskej činnosti a stavebných prác, plánovali ŽSR vynaložiť vyše 305 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Na spolufinancovanie investície chceli využiť aj peniaze Európskej únie.

Nedodržanie termínu

V zmysle uzatvorenej dohody o grante by zdroje EÚ cez CEF mali tvoriť 200 440 129 eur. Zostávajúca časť hodnoty projektu by mala byť financovaná zo zdrojov štátneho rozpočtu a z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020,“ podotkol Lukáč.

Ministerstvo dopravy a výstavby potvrdilo, že pre všetky projekty z CEF z výziev vyhlásených v roku 2015 je určené, že majú byť ukončené v roku 2020. „Nedodržanie termínu však neznamená automaticky zrušenie, či odstúpenie od zmluvy. Dokončenie projektu je možné posunúť a uvedená procedúra prebieha pri mnohých projektoch v EÚ, kde dochádza k objektívnym zdržaniam,“ informoval agentúru SITA rezort dopravy.

Rokovania stále prebiehajú

Momentálne prebiehajú rokovania na úrovni ŽSR, ministerstva dopravy, Európskej komisie a agentúry INEA o stave projektu za účelom hľadania optimálneho riešenia s najmenšími dôsledkami pre zúčastnené strany a samotný projekt,“ dodalo ministerstvo.

ŽSR vyhlásili verejnú súťaž na modernizáciu železnice medzi Bratislavou a štátnou hranicou Slovenska s Českom ešte vo februári 2017. Po opätovnom vyhodnotení ponúk pred rokom predbežne prijali najlacnejšiu ponuku kazašsko-talianskeho združenia firiem Integra Construction KZ (predtým Zhol Zhondeushi) a Todini Costruzioni Generali vo výške 216,77 mil. eur bez DPH. Ponuky ďalších štyroch uchádzačov boli v rozsahu od takmer 275 mil. eur (taliansko-slovenská skupina ICM – Váhostav – SK) do 392,4 mil. eur bez DPH (Subterra).

Sledujte novinky z Bratislavy na Facebooku, Instagrame alebo ich odoberajte cez e-mail.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Sledujte nás na
Google News Bratislavaden.sk