Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vysúťažili zhotoviteľa komplexnej rekonštrukcie priestorov bývalej reštaurácie na čakáreň na Hlavnej stanici v Bratislave vlani na jeseň formou prieskumu trhu. Oslovili tri firmy z registra svojich dodávateľov, pričom všetky predložili cenové ponuky.
Na základe elektronickej aukcie predložila najnižšiu cenu spoločnosť SP Plus, s. r. o., Trnava – 825,56 tisíca eur bez dane z pridanej hodnoty (990,67 tisíca eur vrátane DPH) – a tak zákazku získala. Železnice o tom informovali v pondelok v súvislosti s výškou nákladov na výstavbu čakárne, ktorú odovzdali do prevádzky v piatok 14. septembra.
„Rozhodujúcim kritériom vyhodnotenia bola najnižšia ponúknutá cena. Predpokladaná hodnota zákazky predstavovala 821 000 eur bez DPH,“ uviedla hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Ďalšie dve ponuky predložili bratislavské spoločnosti Rail Group, a. s., (840-tisíca eur bez DPH) a Metri, s. r. o., (855-tisíca eur bez DPH).
Po elektronickej aukcii podľa železníc spracovalo oddelenie cenovej analýzy kontrolný rozpočet ŽSR s použitím cien položiek podľa databázy CENEKON 2017, ktorý obsahuje doporučené ceny. Pre položky, ktoré neboli uvedené v tejto databáze, boli použité ceny z rozpočtu projektovej dokumentácie. Položky pre inžiniersku činnosť boli ocenené pomocou sadzobníka UNIKA.
Komplexná rekonštrukcia
„Išlo o komplexnú rekonštrukciu niekdajšej reštaurácie, ktorá bola dlhé roky zatvorená a nijakým spôsobom nevyužívaná, priestory boli zdevastované,“ upozornila Pavliková. Rekonštrukcia zahŕňala dve veľké miestnosti, chodbu, vstup a neverejné priestory v celkovej výmere 428,40 štvorcových metrov s výškou 7,1 metra. „Súťažil sa zhotoviteľ na základe vypracovaného projektu ako celku, ktorý riešil všetky prevádzkové súbory a stavebné objekty potrebné na komplexnú rekonštrukciu predmetných priestorov,“ priblížila Pavliková.
ŽSR pripomenuli, že sú obstarávateľom a nie verejným obstarávateľom, pričom uvedený spôsob obstarávania je podľa nich štandardný a legitímny. „Vyjadrenia o možnom obídení zákona považujeme za absolútne tendenčné, neopodstatnené, zavádzajúce a spolitizované s cieľom dehonestovať prvú zo zásadných, viditeľných zmien na hlavnej stanici,“ zareagovala Pavliková na medializované informácie.
Bez pripomienok
Postup obstarávania rekonštrukcie podľa železníc nikto nerozporoval ani nenapadol. Zmluva so zhotoviteľom stavby SP Plus je zverejnená v Centrálnom registri zmlúv takmer rok. Vlani v októbri ju tam železnice zverejnili aj s výkazom výmer, ale pre chybu prevádzkovateľa registra mohli výkaz výmer vidieť len registrovaní užívatelia, na čo ŽSR poukázali a požiadali o nápravu. Výkaz výmer je už verejne prístupný s rozpisom položiek, čo sa na stanici urobilo.
ŽSR ako jednu z podmienok účasti v obstarávaní certifikát C4 nepožadovali, žiadali však napojenie na systém C4. „Systém C4 majú ŽSR vybudovaný od roku 2008 a je dôležitý z pohľadu bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy, kde je prvoradá spoľahlivá integrácia rôznych zabezpečovacích, informačných a kontrolných systémov do jedného,“ dodala Pavliková. To podľa nej práve umožňuje systém C4, ktorý v súčasnosti poskytujú najmenej štyri subjekty.