Cyklomost medzi Dúbravkou a Lamačom by sa mohol stať realitou už o dva roky

Lamac dubravka cyklomost dubravske noviny.jpg
Foto: Milan Beláček

Pomaly ale isto sa rodí prepojenie Bory – Dúbravka – Lamač pre peších a cyklistov. Cyklisti by mali do Lamača prejsť lávkou ponad železnicu.

V súčasnosti je toto miesto, niečím čomu sa radšej vyhnete. Zarastená cesta za ubytovňou Fortuna, ktorá sa končí v odpadkoch, „mori fliaš“. Cyklolávka ponad železnicu do Lamača by mala zmeniť ráz tejto oblasti. Hovorí sa o nej už dlhšie, už pred viac než dvomi rokmi predstavila Dúbravka plány. Hoci sa zdá, že sa s projektom nijako nepokračuje, opak je pravdou. Projekt postupuje, nebrzdia ho už ani súkromné pozemky. Mestským častiam Dúbravka a Lamač sa podarilo s majiteľmi pozemkov dosiahnuť dohodu.

Dlhá cesta k lávke bude mať úspešný koniec

Mestské časti sa pustili do vypracovávania projektu od úplného začiatku. Na jeho projektovanie bolo potrebné získať záväzné stanoviská Národnej diaľničnej spoločnosti ako aj Železníc Slovenskej republiky, osloviť a následne rokovať s vlastníkmi pozemkov. Bola to dlhá cesta, mnohé rokovania, no s úspešným koncom.

Tento kus štvorročnej cesty máme už za sebou, aktuálne čakáme na územné rozhodnutie, po ktorom pôjde projekt Cyklomosta do stavebného konania. Kooperujeme s cyklokoordinátorom BSK Ladislav Findlom. Bratislavský samosprávny kraj má financie na výstavbu cyklolávky vyčlenené v rozpočte,“ dodáva vicestarosta. Cyklolávku považuje Krajčír za kľúčovú v oblasti alternatívnej dopravy a prepojenia Dúbravky s okolitými mestskými časťami. Bicykel sa môže podľa neho stať aj alternatívnou formou dopravy do zamestnania, napríklad do Volkswagenu. Dodáva, že ak by sa v budúcnosti podarilo zrealizovať myšlienku združenej zastávky TIOP – terminálu integrovanej osobnej dopravy, možným spôsobom dopravy k nej by mohla byť práve cyklodoprava.

Zlepšenie podmienok pre cyklistov pomôže aj životnému prostrediu

Napojenie cyklolávky na cyklotrasy pri Boroch je druhou etapou tohto projektu, ktorému sa tiež venujeme, verím, že sa nám v najbližších rokoch podarí cyklotrasy úspešne dokončiť,“ dodáva Tomáš Husár, jeden z iniciátorov myšlienky cykloprepojenia Dúbravky. Dodáva, že každý, kto v Dúbravke nasadol na bicykel, si určite všimol chýbajúce prepojenie na okolité mestské časti.

„Cyklodoprava je veľmi lacný a oproti autám ekologický spôsob dopravy. Skúsenosti, napríklad zo Škandinávie, ale aj množstvo výskumov ukazujú, že ľudia, ktorí vymenili auto za bicykel alebo aj peší pohyb, sú zdravší a šťastnejší. Ako príklad môžem uviesť Kodaň, Malmö alebo Helsinki, ktoré oproti Bratislave pôsobia priestrannejšie a čistejšie. Za problém považujem aj to, že autá sú v Bratislave kladené na akýsi „piedestál“ a okrem ciest zaberajú aj chodníky či zeleň,“ hovorí Husár.

Popularita cyklodopravy podľa neho závisí od dvoch predpokladov – mentality obyvateľov a podmienok pre cyklistov. Oceňuje, že Bratislava spustila bikesharing, čiže systém zdieľania bicyklov, hovorí však, že to nestačí. Nutné je budovať bezpečné cyklotrasy, ktoré motivujú ľudí presadnúť na bicykel a až následne spustiť požičiavanie bicyklov.

Cyklomost by mal udržať aj sanitku či hasičské auto

Cyklisti a chodci by mali po lávke prejsť ponad železnicu do lamačskej ulice Podháj. „Táto komunikácia mala potom pokračovať ponad železnicu,“ približuje Beláček. Teraz by tadiaľto mala viesť cyklotrasa, musí však rešpektovať v budúcnosti možné cestné spojenie do Lamača.

Nový cyklomost je navrhnutý ako obojsmerný pruh pre peších a pruh pre cyklistov, má mať dĺžku 60 metrov a šírku 4 metre. Lávka by mala uniesť aj jedno vozidlo v prípade potreby – sanitku alebo hasičov. Podstatné sú podľa architekta aj zábradlia, ktoré musia nad železnicou chrániť aj pred úrazom elektrickým prúdom.

Dôležitý je aj prístup k cyklomostu. Upraví sa prístup, zeleň, pridanou hodnotou by mal byť bufet či požičovňa bicyklov. Štyri roky v súvislosti s cyklolávkou Dúbravka – Lamač sa niesli v znamení práce. Práce možno nie tak viditeľnej, no nepochybne potrebnej, nevyhnutnej. Po vysporiadaní pozemkov a vydaní územného rozhodnutia, čaká projekt ešte stavebné konanie a veľa veľa ďalšej práce. Architekt Beláček odhaduje, že novou cyklolávkou by sme mohli prejsť tak o dva roky.

Sledujte novinky z Bratislavy na Facebooku, Instagrame alebo ich odoberajte cez e-mail.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Sledujte nás na
Google News Bratislavaden.sk