Členovia petičného výboru a Občianskeho združenia Triblavina vyzývajú ministra dopravy Árpáda Érseka na zastavenie podľa nich protiprávneho konania Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., (NDS) pri príprave rozšírenia diaľnice D1 Bratislava – Trnava, pri príprave výstavby križovatky D1/D4 Ivanka sever a pri výstavbe križovatky Triblavina. Zároveň v stredu listom požiadali ministra o osobné stretnutie.
„Petičný výbor a občianske združenie sa od začiatku roka snaží presadiť iba to, čo bolo schválené na základe dopravných analýz z rokov 2013 a predtým. Na základe nich bolo vydané územné rozhodnutie na rozšírenie diaľnice od Trnavy po Bratislavu na tri plus dva (tri pruhy a dva kolektory v oboch smeroch) s jedenástimi napojeniami okolitých obcí na kolektory,“ povedal na brífingu pred ministerstvom dopravy predseda petičného výboru a starosta Vajnor Ján Mrva.
Aktivisti trvajú na okamžitom zastavení zmeny stavby križovatky Triblavina pred dokončením a jej pokračovaní tak, ako bola stavba vysúťažená cez verejné obstarávanie a povolená s kolektormi. „Toto je všetko, čo chceme pánovi ministrovi povedať a zopakovať, že dochádza k protiprávnym veciam, porušeniu mnohých zákonov a vysvetliť mu okolnosti. Chceme poukázať na to, že niekto musí koordinovať rozvojové územia a dopravnú infraštruktúru,“ upozornil Mrva.
Tvrdí, že sa porušuje stavebný zákon, lebo deväť logistických parkov v okolí Bratislavy nemôže dostať stavebné povolenie z dôvodu, že je porušený cestný zákon a nie je dostatočná cestná infraštruktúra. Deväť plánovaných logistických parkov v Bernolákove a Ivanke pri Dunaji (tri z nich už sú v Ivanke pri Dunaji) majú mať spolu plochu dvesto hektárov, z toho 65 hektárov zastavenej plochy, 58 hektárov spevnenej plochy, 68 hektárov zelene. Plánovaných je v nich 3 259 parkovacích miest.
NDS nedávno rozhodla, že križovatka Triblavina sa postaví v pôvodnej koncepcii. K súčasným šiestim pruhom v úseku D1 od Bratislavy po Triblavinu majú pribudnúť ďalšie štyri pruhy v oboch smeroch spolu. Súčasťou križovatky majú byť podľa diaľničiarov aj kolektory, ako je to uvedené v územnom pláne Bratislavského kraja. Pôjde tak podľa NDS o finančne menej náročné riešenie. „Ide o jediné možné riešenie, ako zo strednodobého aj dlhodobého výhľadu zabezpečiť plynulosť dopravy na severnom výstupe z Bratislavy,“ uviedol bývalý generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt. NDS tvrdila, že konečným dizajnom severného výjazdu z Bratislavy vyhovela petičnému výboru, ktorý žiadal zachovanie kolektorov pri výstavbe Triblaviny.
S navrhovaným riešením križovatky Triblavina však petičiari nie sú spokojní. „Nie je ponúknuté iné riešenie. Rokovali sme s NDS, chceli sme vidieť projekty, riešenie vrátane napojenia okolitých oblastí. Iné riešenie diaľnice zatiaľ na papieri podľa nášho názoru neexistuje. Dozvedeli sme sa, že aj na základe našich požiadaviek dala NDS vypracovať nové dopravno-kapacitné posúdenie, ktoré zohľadňuje všetky investície v tejto oblasti. Ale nemáme ho,“ povedala v stredu Tatiana Kratochvílová za petičiarov. NDS podľa nej hovorila o rozšírení diaľnice na päť pruhov, čo nie je to isté koncepčné riešenie, keďže kolektory a križovatky umožňovali napojenie okolitých obcí.
Aktivisti oznámili, že 27. septembra zorganizujú protestnú akciu, na ktorej chcú obyvateľov upozorniť na neúnosný stav v doprave v okolí Bratislavy. „Budúci utorok medzi Bratislavou a Ivankou budú vodiči informovaní o tom, čo je pravda, že nevyšli aktivistom a občanom v ústrety, nebudú zatiaľ kolektory a potrebujeme, aby občania podpisovali petíciu, postavili sa za nás a zlepšenie regionálnej dopravy,“ dodal Mrva.