Práce by mali ukončiť do decembra 2019.
Prvá etapa modernizácie električkovej trate dúbravsko-karloveskej radiály v bratislavských mestských častiach Karlova Ves a Dúbravka sa začne 22. júna. Počas rekonštrukcie dôjde k výluke električiek od Molecovej ulice v Karlovej Vsi, až po konečnú zastávku v Dúbravke. Výluku mesto vyrieši náhradnou autobusovou dopravou a posilnením existujúcich liniek mestskej hromadnej dopravy (MHD).
Projekt modernizácie je financovaný zo zdrojov Európskej únie prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Uviedli to na tlačovej besede predstavitelia bratislavského magistrátu a starostovia mestských častí Karlova Ves, Dúbravka a Lamač.
Rekonštrukcia v tomto roku je rozdelená na dve etapy. Prvá etapa začne 22. júna a skončí koncom septembra 2019 a koniec druhej je naplánovaný do 20. decembra. „V stredu sme podpísali realizačnú zmluvu. Rekonštrukcia je nevyhnutná, inak by hrozilo kompletné odstavenie električkovej trate. Dopad na obyvateľov bude veľký, ale vo výsledku však prinesie vyššiu úroveň cestovania. Bude rýchlejšia, tichšia a bezpečnejšia,“ uviedol primátor Bratislavy Matúš Vallo.
Počas výluky električiek Dopravný podnik Bratislava posilní linky 29, 83, 84 a pridá náhradnú autobusovú linku X5. Linka X5 zabezpečí dopravu cestujúcich zo zastávky Molecova (dočasnej konečnej zastávky električiek), ďalej do Karlovej Vsi a Dúbravky. V pracovných dňoch bude striedavo končiť jeden spoj v Karlovej Vsi a každý druhý spoj pôjde do Dúbravky, vďaka čomu má byť v Karlovej Vsi interval medzi spojmi 3 – 4 minúty. Cez voľné dni pôjde v intervale 7 – 8 minút všetky spoje až do Dúbravky.
Po ukončení prvej fázy pôjdu električky na koniec Karlovej Vsi a náhradná autobusová doprava linka X5 ďalej prepraví cestujúcich z karloveského obratiska ďalej do Dúbravky. V tomto režime má MHD fungovať do ukončenia ďalšej fázy modernizácie radiály do 20. decembra 2019.
Interval autobusových liniek 83 a 84, ktoré spájajú Dúbravku s centrom mesta, má byť počas rekonštrukcie 4 – 5 minút v špičke, 7 – 8 minút počas dňa a 10 minút cez víkend. Dopravný podnik použije na týchto linkách autobusy Mercedes Benz Capacity, ktoré majú najvyššiu kapacitu.
Dopravné obmedzenia súvisiace s modernizáciou električkovej trate pocítia aj vodiči áut. Cestná doprava cez Karlovu Ves v smere z Dúbravky bude vedená v dvoch jazdných pruhoch a v smere do Dúbravky bude vedená len jedným vyhradeným pruhom.
Výnimku tvoria úseky s podchodmi (v 1. fáze podchod Borská a v 2. fáze podchod Damborského), kde cestnú dopravu presmerujú do dvoch pruhov na jednej strane električkovej trate. V smere do Dúbravky môžu vodiči aj pri jednom jazdnom pruhu obiehať autobusy MHD v mieste ich zastávok.
Modernizácia ovplyvní aj obyvateľov mestských častí Lamač, Záhorská Bystrica a Devínska Nová Ves. Na križovatke Lamačská cesta/Janka Alexyho v smere z Lamača zmenia prednosť v jazde pri odbočení vľavo na diaľničný pripájač.
Obyvatelia týchto mestských častí sa budú môcť napojiť na diaľničný obchvat (smer tunel Sitina), ale dajú prednosť vozidlám z Dúbravky. Toto dopravné obmedzenie má platiť do skončenia modernizácie radiály v decembri 2019.
Cesta z konečnej električiek v Dúbravke k Tunelu má byť po modernizácii kratšia o tri minúty aj vďaka preferencii električiek na všetkých križovatkách. Veľké prestupné uzly (zastávky Molecova a Damborského) zmodernizujú ako integrované prestupné zastávky.
Okrem modernizácie samotnej trate plánujú postaviť nové nástupiská zastávok s osvetlenými prístreškami pre cestujúcich, s automatmi na výdaj cestovných lístkov aj s elektronickým informačným systémom. Prístup k nim bude bezbariérový.
„Veríme, že doprava bude bezpečnejšia a rýchlejšia. Žiaľ, musíme prejsť obdobím, ktoré bude ťažké. Veľmi oceňujem, že ťažké etapy výstavby sú načasované na letné obdobie, keď je najmenej áut v meste. Takisto oceňujem, že smerom do mesta budú zachovane dva jazdné pruhy, lebo pôvodne mal byť len jeden do mesta a jeden z mesta,“ uviedla starostka Karlovej Vsi Dana Čahojová.
Ďalšie etapy modernizácie sú v pláne na budúci rok, pričom celkové práce majú byť ukončené v septembri 2020.