Nová, pohodlnejšia diaľnica medzi hlavným mestom a Trnavou je stále viac predstavou ako splneným snom. Šoféri sa terajšieho trojpruhu pravdepodobne tak skoro nezbavia.
Už sa síce začalo so stavbou križovatky na D1 medzi Chorvátskym Grobom a Bernolákovom, ale všetko môže skomplikovať šetrenie Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ). Úrad robí mimoriadnu kontrolu, preveruje postup Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) pri výstavbe križovatky Triblavina.
Kontrola sa týka nastavenia metodiky plánovania, financovania projektu či funkčnosti vnútorného kontrolného systému diaľničnej spoločnosti. Ako uvádza NKÚ, „vzhľadom na to, že prierezová kontrola bola začlenená do oficiálneho ročného plánu kontrolných akcií NKÚ dodatočne, jej ukončenie so závermi a odporúčaniami očakávame koncom roka 2016“.
Triblavina je terčom diskusií už od apríla minulého roka, odkedy sa formálne začalo s jej výstavbou. Podľa pôvodných plánov mali k trom pruhom pribudnúť zberné komunikácie – kolektory. Tie mali slúžiť na napájanie priľahlých obcí na diaľnicu na viacerých miestach.
Koncom roka sa NDS rozhodla, že kolektory netreba a vjazdy na križovatku osekali. Štyri pruhy v každom smere mali stačiť. Zdvihla sa vlna kritiky a po výmene šéfa NDS sa plány opäť zmenili. Križovatku znovu prekreslili a tvrdili, že bude mať aj kolektory. Kritici tvrdia, že to tak nie je a vo výkresoch je zaznačených päť pruhov v každom smere, bez kolektorov a potrebných vjazdov pre obsluhu diaľnice.
NDS nedávno rozhodla, že križovatka Triblavina sa postaví v pôvodnej koncepcii. Aktivisti ale nie sú spokojní. Trvajú na okamžitom zastavení zmeny stavby križovatky Triblavina pred dokončením a jej pokračovaní tak, ako bola stavba vysúťažená cez verejné obstarávanie a povolená s kolektormi. Chcú vidieť riešenie križovatky na papieri, doteraz ho od NDS nedostali.