Koncesionár projektu diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy Zero Bypass Limited a hlavný zhotoviteľ D4R7 Construction, s. r. o., pripravili návrh dopravných obmedzení počas výstavby. Ako informoval manažér dopravy hlavného zhotoviteľa Zdeněk Krejčí, budú sa snažiť minimalizovať vplyv stavebných prác na dopravu v hlavnom meste.
„Vytvárame dopravný model tak, aby sme dokázali minimalizovať dopad na dopravu v Bratislave počas výstavby,“ povedal Krejčí.
Úseky D4 a R7 v rámci PPP projektu budú mať po plánovanom dokončení v roku 2020 takmer 60 kilometrov. „Na tejto stavbe bude 14 nových križovatiek, 122 nových mostných konštrukcií, viadukt cez rieku Dunaj v dĺžke necelých troch kilometrov,“ povedal Krejčí s tým, že v súčasnosti ide o najväčšiu dopravnú stavbu v strednej Európe. „Tým, že sme líniová stavba, križujeme mnoho komunikácií z Bratislavy a do Bratislavy, je jasné, že budú určité obmedzenia,“ uviedol. Obyvateľov hlavného mesta bude z tohto hľadiska podľa neho zaujímať prestavba mimoúrovňovej križovatky Prievoz.
Harmonogram dodržia
Technický manažér koncesionára Tomáš Bežilla informoval, že harmonogram výstavby D4 a R7 do roku 2020 bude dodržaný. „Dopravné obmedzenia budú trvať v určitom rozsahu do konca (realizácie) projektu s tým, že postupne budú miernejšie z toho dôvodu, že intenzita prác, keď sa niečo vybuduje, napríklad most v Jarovciach, sa presunie priamo na daný most,“ uviedol Bežilla
Práce na výstavbe križovatky Prievoz na úseku R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec, vrátane napojenia na ulicu Slovnaftskú by mali mať intenzitu 24 hodín denne. Ak to budú umožňovať technologické podmienky. „Práce, ktoré budú na veľkých odvozoch alebo návozoch materiálu na stavbu, betonáže, asfaltovanie, budú určite prebiehať v nočných hodinách, aby sme dopravu nezaťažovali ešte viac,“ priblížil Krejčí.
Križovatka Prievoz
Princípom prestavby križovatky Prievoz je odstrániť známy rondel, kde často vznikajú dopravné nehody na kruhovom objazde. „Po dokončení výstavby mimoúrovňovej križovatky Prievoz bude mať každý smer svoju vlastnú nájazdovú, alebo zjazdovú rampu z diaľnice a na diaľnicu,“ uviedol Krejčí. „Túto stavbu sme rozdelili po niekoľkomesačných rokovaniach so zástupcami krajského dopravného inšpektorátu, policajného prezídia, magistrátu a všetkých ďalších zložiek do šiestich etáp tak, aby sme čo najmenej obmedzovali dopravu v Bratislave,“ dodal Krejčí.
Prvá etapa by sa mala začať o niekoľko týždňov po získaní všetkých povolení. V rámci tejto etapy bude postavená nová zjazdová rampa smerom na Bajkalskú ulicu a tiež rampa od Prístavného mosta na Bajkalskú ulicu. „Kruhový objazd rondel nebude nikdy rondelom a z tohto dôvodu prípravné práce na Bajkalskej robíme vopred tak, aby sme rondel mohli využiť ako naše obchádzkové trasy. V súčasnosti trvá výstavba pilierov budúceho mosta, ktorý povedie od Bajkalskej na D1,“ uviedol Krejčí. Pri výstavbe v Prievoze je niekoľko desiatok preložiek inžinierskych sietí. „Jednou z hlavných vecí, ktoré musíme urobiť, je preložka cyklistického chodníka, ktorý v súčasnosti dorábame, a bude skolaudovaný v priebehu štyroch alebo piatich týždňov,“ dodal zástupca zhotoviteľa.
Žiadosť o uzávierku zatiaľ chýba
Hlavné mesto SR Bratislava v reakcii uviedlo, že mu stavebné konzorcium v súvislosti s výstavbou D4 a R7 doteraz nepredložilo žiadosť o uzávierku, vrátane dopravno-kapacitného posúdenia. To hlavné mesto vyžaduje pri väčších stavbách, medzi ktoré D4 a R7 patrí. „Pripomíname, že zákonné náležitosti takejto žiadosti stanovuje zákon o pozemných komunikáciách. Keď bude hlavnému mestu takáto žiadosť predložená, vrátane všetkých potrebných náležitostí, hlavné mesto ju v súlade so zákonom posúdi a bude informovať tak žiadateľa, ako aj verejnosť,“ uviedla hovorkyňa Bratislavy Zuzana Onufer. Ako dodala, pokiaľ nebudú splnené zákonné náležitosti, hlavné mesto súhlasné stanovisko nevydá.