Výstavbu spolu s projektovaním bratislavského obchvatu na diaľnici D4 medzi Jarovcami a Račou v dĺžke 27 kilometrov a rýchlostnej cesty R7 medzi hlavným mestom a Holicami v dĺžke 32 kilometrov budú zabezpečovať španielska spoločnosť Ferrovial Agroman a rakúska spoločnosť Porr Bau GmbH.
Tie sú poverené výstavbou D4 a R7 v rámci PPP projektu v konzorciu Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional (Cintra), dcérou Ferrovialu.
„Objem zákazky (projektová a stavebná časť) dosiahne pravdepodobne výšku približne na úrovni jednej miliardy eur a zahŕňa realizáciu takmer 60 km cesty. Projekt by mal byť finančne uzatvorený počas nadchádzajúcich týždňov,“ informoval v utorok Porr. „Práce by mali byť ukončené približne o štyri roky. Potom bude nasledovať tridsaťročná koncesia s prevádzkou a údržbou. Macquarie Capital zodpovedá za financovanie konzorcia,“ uviedla rakúska spoločnosť.
Výstavba by mala začať v druhom, prípadne v treťom kvartáli tohto roku, v závislosti od finančného uzatvorenia projektu, a dokončenie prác je plánované vo štvrtom kvartáli 2020. Lehota na finančné uzatvorenie je dvanásť týždňov (84 dní) od uzavretia koncesnej zmluvy, teda do 12. augusta. Očakáva sa, že to potrvá kratšie.
Koncesná zmluva na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka pri Dunaji, sever – Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice bola uzatvorená 20. mája v Šamoríne. Koncesionárska spoločnosť Zero Bypass Limited so sídlom v Londýne predstavuje členov konzorcia Obchvat Nula.
Ide o jeden z najväčších súčasných infraštruktúrnych PPP projektov v strednej Európe. Štát bude po odovzdaní D4 a R7 do prevádzky splácať koncesionárovi ročne 56,72 mil. eur. Za tridsať rokov by tak mal celkovo zaplatiť približne 1,9 mld. eur vrátane vplyvu inflácie a úrokov. Na financovaní časti projektu sa bude podieľať Európska investičná banka sumou zhruba 500 mil. eur a svoju účasť potvrdila Európska banka pre obnovu a rozvoj.