BRATISLAVA, 11. decembra – Vládny kabinet bude v stredu za účasti primátora Bratislavy Iva
Nesrovnala rozhodovať o udelení osvedčenia o významnej investícii pre spoločnosti Smart City s. r. o.
(dcérska spoločnosť HB HB REAVIS GROUP) a spoločnosť J&T REAL ESTATE.
Tieto firmy plánujú v rámci projektov „Stanica Nivy – Smart City“ a „Spojená Bratislava“ preinvestovať vyše 2 mld. €,
počas výstavby zamestnať vyše 5 tisíc ľudí a finálne vytvoriť cez 1 000 trvalých pracovných miest.
Realizácia navrhovaného projektu Stanica Nivy – Smart City podľa tvrdenia predkladateľa
podporí hlavne rozvoj zamestnanosti, a to v rôznych odvetviach, najmä stavebníctva, obchodu a
služieb, správy nehnuteľností, dopravy, cestovného ruchu a finančníctva.
HB Reavis plánuje v rámci projektu dobudovanie Stanice Nivy, ktorá prinesie okrem moderného vstupu pre desiatky tisíc
cestujúcich denne aj 2 150 parkovacích miest, 3 nadzemné podlažia, tržnicu a doplnkové služby.
Ďalším projektom je Smart City Parking s plánovanou kapacitou 1 200 miest v zóne Nivy.
Parkovacie miesta by mali vzniknúť aj v lokalite Alfapark v Petržalke, kde má vzniknúť projekt
kombinujúci administratívne a dopravné funkcie v podobe kancelárskych priestorov, ale aj vybavenia
dopravnej a technickej infraštruktúry. Obe strany Dunaja by mala spájať nadzemná elektrická dráha.
„Dopravné riešenia projektov v sebe zahŕňajú vytváranie ucelených, integrovaných systémov
mobility vo vymedzenom území, ktoré sú efektívne pre obyvateľstvo z časového a finančného
hľadiska so znížením celkových dopravných nárokov a z toho vyplývajúceho menšieho zaťažovania
životného prostredia. Zvýši sa medzinárodný význam mesta, stúpne hodnota mestských priestorov
a zlepší sa reprezentatívny architektonický a urbanistický potenciál Bratislavy ako vstupnej brány do
východnej Európy,“ uvádza sa v predkladacej správe vládneho materiálu.
Projekt „Spojená Bratislava“ z dielne J&T REAL ESTATE počíta s vybudovaním centra Eurovea
II. V rámci tejto etapy má vzniknúť nadzemná podlažná plocha 155 000 m 2 a naplánované je
dobudovanie trvalej protipovodňovej ochrany mesta. Podobnú podlahovú plochu by mal mať aj
projekt Nové Lido na druhej strane Dunaja. „Realizácia by mala rozšíriť centrum hlavného mesta tak
pre Bratislavčanov, ako aj pre turistov. Celková plocha nadzemných plôch, na ktorej by malo prísť k
realizácii tejto etapy stavby predstavuje zhruba 150 000 m 2 ,“ uvádza sa v materiáli.
J&T plánuje ďalej budovať polyfunkčné komplexy Klingerka I a II s kancelárskymi i bytovými
funkciami, verejným parkom so športoviskami, fitness parkom, detskými ihriskami, oddychovou
zónou a námestím. Obchody a byty by mali vyrásť aj v rámci projektov Triangel I a I, na mieste bývalej
tlačiarne Versus by zas mala vyrásť plánovaná administratívna budova s prenajímateľnou plochou 45
.000 m 2 s kongresovým centrom na prízemí s výmerou 7 000 m 2. „Stavba Spojená Bratislava v rámci
riešeného územia vytvorí kongresové priestory s kapacitou 1 700 návštevníkov, čo umožní a zvýši
šance hlavného mesta SR na každoročný prílev rôznych medzinárodných podujatí,“ uvádza
predkladateľ.
Investor plánuje aj stavbu električkovej trate. Vetva Košická by mala riešiť trasu od
Šafárikovho námestia smerom Pribinova – Košická – Miletičova, s napojením na ružinovskú radiálu, aj
s možnosťou ďalšieho rozširovania v rámci Bratislavy. Na električková trať má byť napojené aj územie
Nového Lida.
Vláda sa však bude musieť vysporiadať s množstvom pripomienok, ktoré k projektom prišli
v rámci medzirezortného pripomienkového konania. Sú medzi nimi požiadavky na preukázanie parametrov verejného záujmu, počtu nových pracovných miest a pripomienka k možnému
negatívnemu vplyvu na príjmy mesta.
„Ja osobne si myslím, že Bratislava si zaslúži, aby sa takáto obrovská injekcia do nej naliala,
aby to netrvalo 25 rokov, ale možno vďaka štatútu významnej investície sedem,“ povedal k tejto
téme ešte v septembri na HN Klube podpredseda vlády Peter Pellegrini, ktorý materiál vláde
predkladá.