Z vlastníctva tristo hektárov pozemkov v okolí budúcej mimoúrovňovej križovatky Triblavina na diaľnici D1 môže podľa Občianskeho združenia (OZ) Triblavina ťažiť developerská spoločnosť Starland Holding, a. s. (Starland).
Aktivisti tvrdia, že po zrušení pôvodne plánovaných súbežných komunikácií, resp. kolektorov bude spomínaná križovatka jediným napojením na diaľnicu v tomto území.
„Ktokoľvek iný by sa chcel cez túto križovatku na diaľnicu napojiť, musí sa dohodnúť s firmou Starland. Pokiaľ by táto spoločnosť zveľaďovala vlastné pozemky a vybudovala by križovatku z vlastných zdrojov, bolo by to v poriadku. Ak však štát postaví križovatku z našich daní za dvadsať miliónov eur a spoločnosť Starland získa ako výpalné od ostatných subjektov okolo deväť miliónov eur, to už v poriadku nie je,“ uviedol v pondelok predseda OZ Triblavina Milan Grožaj.
Obec Bernolákovo a Starland sa podľa predsedu združenia na Okresnom súde Bratislava III súdia o zamenené obecné pozemky, na ktorých mali byť postavené cesty ku križovatke Triblavina. „Ako je zo súdneho spisu zrejmé, Starland má v úmysle inkasovať od konkurenčných developerov v území poplatok za prístup ku križovatke Triblavina,“ uviedol Grožaj. „Zarobia deväť miliónov eur bez toho, aby pohli prstom, lebo štát postaví verejnú stavbu práve tam, kde im to vyhovuje,“ dodal s tým, že ide o cenu 5 eur za štvorcový meter.
Predseda združenia poznamenal, že zmena technického riešenia stavby križovatky Triblavina je protizákonná. Poukázal aj na možný konflikt záujmov štátneho tajomníka ministerstva dopravy a výstavby Viktora Stromčeka (Smer-SD). Ten je totiž hlavným spoločníkom firmy PreVaK, s. r. o., obchodného partnera Starlandu. Podľa medializovaných informácií má developer s PreVaK-om zmluvu o prevádzke kanalizácie. „Hovoríme o prevádzke plánovaného mesta s minimálne 35-tisíc obyvateľmi, množstvom logistických a výrobno-výskumných hál,“ povedal Grožaj.
Stromček je v súčasnej funkcii na ministerstve dopravy od roku 2013 a teda podľa Grožaja počas celého obdobia zmeny koncepcie dopravy na D1, vrátane Triblaviny. „Výrazným spôsobom ovplyvňuje podľa nás nezákonne činnosť ministerstva dopravy. Po odhalení prepojenia ministerstva s developerom sa aj všetci nezávislí experti, ktorým tak verí minister (dopravy) Érsek, javia v novom svetle,“ povedal Grožaj.
Cieľom bolo podľa neho preukázať, že stavať diaľnicu bez kolektorov je lepšie. „Bude veľmi zaujímavé zisťovať, kto je skutočným vlastníkom schránkovej spoločnosti z Cypru (akcionár Starlandu), ktorá je schopná riadiť takéto podľa nás protiprávne konanie,“ uviedol šéf OZ Triblavina. Akcionárom Starlandu je cyperská spoločnosť Niaga Equity Limited so sídlom v Nikózii.
Ministerstvo dopravy a výstavby zareagovalo, že už len na základe faktu, že o križovatke Triblavina sa rozhodlo za Radičovej vlády v roku 2011 a Viktor Stromček prišiel na ministerstvo v roku 2013, je absolútne jasné, že na tento proces nemá, a ani nemohol mať žiadny vplyv. „Navyše spomenutá spoločnosť (Starland) pôsobí v lokalite Čierna Voda od roku 2006, nemá žiadne obchody so štátom a medzi jej spokojných zákazníkov patrí aj predseda OZ Triblavina, pán Grožaj, čo jasne dokazuje, že fungovanie tejto spoločnosti nemá s výstavbou ciest nič spoločné,“ uviedlo ministerstvo dopravy a výstavby. Grožaj je jediným vlastníkom firmy Buildingcode, s. r. o., a jedným zo spoločníkov Správcovskej spoločnosti Panholec, s. r. o., vo Svätom Jure.
Najvyšší kontrolný úrad v rámci kont roly v Národnej diaľničnej spoločnosti potvrdil, že stavba križovatky Triblavina nie je v súlade s územným plánom Bratislavského samosprávneho kraja (BSK). Ten podľa Grožaja tvrdí vo svojich stanoviskách, že ministerstvo postupuje v rozpore s územným plánom. „Ministerstvo dopravy spolu s diaľničnou spoločnosťou momentálne pripravujú najväčšiu čiernu stavbu na Slovensku, aby vyhoveli jednej súkromnej firme,“ dodal Grožaj.