Svah by mal byť spevnený do jesene tohto roku. Sanácia svahu bude stáť približne 101 000 eur, 95 percent nákladov pokryje dotácia z Environmentálneho fondu, päť percent zaplatí hlavné mesto. Informovali o tom minister životného prostredia Peter Žiga a primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.
Hlavné mesto nechalo vypracovať geologický prieskum a projektovú dokumentáciu na spevňovanie svahu. Ako priblížil primátor Nesrovnal, v súčasnosti hľadajú zhotoviteľa projektu. „Chceli by sme začať pracovať na jar, v marci alebo apríli, práce sa uskutočnia počas leta a na jeseň by mali byť hotové,“ hovorí Nesrovnal.
Z kopca najprv odstránia fóliu, ktorá svah dočasne chráni pred ďalšími zosuvmi, a preč pôjde aj provizórne drevené premostenie pre chodcov. Potom sa začnú výkopové práce, vybetónuje sa podkladová vrstva a vybudujú zemné kotvy. Následne spevnia svah pilótami, potom osadia zábradlia a zvodidlá. Ako dodal Nesrovnal, spevňovanie svahu bude financované refundáciou. To znamená, že práce najprv zaplatí mesto zo svojich peňazí, ministerstvu predloží faktúry a rezort potom preplatí 95 percent nákladov, zvyšok je spoluúčasť mesta.
„Rozhodli sme sa pomôcť riešiť tento havarijný stav, tak ako to robíme aj v iných lokalitách na Slovensku. Problémový svah predstavuje riziko pre obyvateľov Bratislavy a v prípade ďalších intenzívnych zrážok môže vážne skomplikovať prístup smerom na Devín. Okrem toho leží oproti ostrovu Sihoť, ktorý je významným zdrojom pitnej vody pre Bratislavu,“ povedal minister životného prostredia Žiga.
Svah nad Devínskou cestou sa zosunul začiatkom septembra 2014 po intenzívnych dažďoch. Podľa geologického prieskumu, ktorý si dalo hlavné mesto vypracovať, však malo na zosunutie svahu vplyv aj rozšírenie pôvodného chodníka na ulici Nad Sihoťou na cestu. Pri rozširovaní chodníka nad Devínskou cestou totiž podľa posudku nepoužili vhodný materiál. Stabilite nepomohli ani inžinierske siete, ktoré sú pod cestou Nad Sihoťou uložené. V minulosti sa totiž práve pre ne podľa posudku rozrušil pôvodný podklad cesty a narušili sa stabilitné pomery.
Pri prívalových dažďoch voda postupne vnikala do trhlín cesty, vsakovala do zeminy, až sa narušil okraj komunikácie. „Komunikácia Nad Sihoťou bola využívaná aj na prejazd ťažkých nákladných áut, na ktoré komunikácia nebola konštruovaná a svojimi statickými a dynamickými účinkami takéto zaťaženie narúšalo podložie vozovky,“ priblížila v minulosti výsledky z prieskumu hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová.
Od zosuvu svahu uplynul už takmer rok a pol. Situáciu riešilo ešte bývalé vedenie mesta, ktoré si nechalo vypracovať geologický i statický posudok. Z nich vyplynulo niekoľko alternatív sanovania svahu. „Ako najschodnejšia prichádza do úvahy alternatíva, že postavíme pylóny, spevníme svah a zastavíme prevádzku na ceste na ulici Nad Sihoťou, ktorá sa čiastočne zosunula,“ vysvetľoval vtedajší primátor Bratislavy Milan Ftáčnik. Radnica vtedy náklady vyčíslila na približne 200-tisíc eur. Súčasné vedenie náklady skresalo o polovicu a na spevňovanie svahu vyrokovalo dotáciu z Environmentálneho fondu.
Svah nad Devínskou cestou zatiaľ pre dažďom chráni nepremokavá fólia. Na svahu pár mesiacov po zosuve vyrúbali aj suché stromy, ktoré sa nakláňali nad cestou a hrozilo, že by mohli spadnúť. Ostali z nich iba korene, tie totiž svah prirodzene spevňujú. V úseku, kde sa pred takmer rokom a pol zosunul svah, sú dodnes dopravné obmedzenia.