Diaľnica D4 nebude napojená na D1 pri Bratislave do roku 2020, tvrdí opozícia

dialnica-d4-rychlostna-cesta-r7.jpg
Foto: archívne, SITA/Alexandra Čunderlíková

Poslanec Miroslav Ivan (SaS) informoval, že D4 bude napojená, aj to len smer Trnava a späť, až koncom roku 2021 a úplné napojenie budúcej križovatky D4 a D1 na všetky smery sa očakáva až v roku 2023.

Rozostavaná diaľnica D4 nebude napojená na súčasnú diaľnicu D1 pri Bratislave do roku 2020. Ako v pondelok informoval poslanec Národnej rady SR Miroslav Ivan po skončení prieskumu na stavbe diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v rámci PPP projektu, D4 bude napojená, aj to len smer Trnava a späť, až koncom roku 2021 a úplné napojenie budúcej križovatky D4 a D1 na všetky smery sa očakáva až v roku 2023.

Za meškanie termínu má podľa poslanca hlavnú zodpovednosť Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV). „Motoristi a Slovensko budú platiť za prístup na diaľnicu pravdepodobne nie v plnej miere, ako počíta koncesná zmluva. Nebudeme mať ani plný prístup na najhlavnejšiu križovatku D1 a D4,“ povedal Ivan na brífingu pred ministerstvom dopravy.

Poslanci sa zaujímali o to, prečo sa na stavbe objavujú nedostatky

Opoziční poslanci a zástupcovia zhotoviteľa D4 a R7 predtým rokovali na ministerstve, na začiatku sa s nimi stretol aj minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd). Poslanci sa zaujímali aj o to, prečo sa na stavbe objavujú rôzne nedostatky, či sú na nej legálne použité stavebné materiály, či sú škodlivé.

Viazne celkom zásadným spôsobom komunikácia medzi ministerstvom a dotknutými stranami. Ministerstvo hovorí, že nemá prístup k niektorým dokumentom, zhotoviteľ zase hovorí, že dal prístup ku všetkým dokumentom,“ uviedol Ivan, ktorý je tímlídrom liberálov pre dopravu a výstavbu. Rôzne názory sú podľa neho na to, či je, alebo nie je možné použitie vhodných recyklovaných materiálov na stavbe.

Ministerstvo malo osloviť stavebný dohľad

Ministerstvo malo dávno osloviť stavebný dohľad, teda Slovenskú stavebnú inšpekciu, ktorá jediná má právo kontrolovať stavbu, dávať podnety stavebnému úradu, ktorým je v tomto prípade ministerstvo dopravy. Má aj právo zastaviť stavbu v prípade, že sa niečo robí nelegálne,“ upozornil Ivan. Ministerstvo dopravy podľa poslanca doteraz nevymenovalo svojho technického zástupcu, ktorý by riadil a kontroloval stavbu za štát.

Má len svojich odborných zástupcov, jedným z nich je Národná diaľničná spoločnosť, a odborných konzultantov,“ poznamenal poslanec. Záver z prieskumu bude podľa Ivana až na parlamentnom výbore pre hospodárske záležitosti, pre ktorý pripraví návrh uznesenia s poznatkami a odporúčaniami nápravných opatrení pre ministra dopravy a výstavby.

Ministerstvo nevyužilo svoje oprávnenia vyplývajúce zo zákona

Poslankyňa a tímlíderka SaS pre životné prostredie Anna Zemanová povedala, že ministerstvo dopravy a výstavby doposiaľ nevyužilo všetky svoje oprávnenia vyplývajúce z koncesnej zmluvy a zákona. „Obavy z poškodenia životného prostredia a zdravia ľudí stále pretrvávajú a taktiež obavy z poškodenia a znečistenia nášho najvzácnejšieho zdroja pitnej vody na Žitnom ostrove,“ upozornila Zemanová.

Doteraz podľa nej nie je definitívne potvrdené, či použité materiály na stavbe nie sú škodlivé, pričom vzniká konflikt medzi koncesionárom a ministerstvom dopravy ako verejným obstarávateľom. „To sú také bitky právnikov a paragrafov, začína vyviňovanie, kto je vinný, kto ako číta paragrafy v koncesnej zmluve a v našich zákonoch,“ dodala Zemanová.

Sledujte novinky z Bratislavy na Facebooku, Instagrame alebo ich odoberajte cez e-mail.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Sledujte nás na
Google News Bratislavaden.sk