Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) od decembra minulého roka avizovala zrýchlenie spojenia z Bratislavy do Žiliny o 15 minút súvisiace so zavedením 160-kilometrovej rýchlosti v úseku Bratislava – Púchov.
Vlaky na Slovensku bežne jazdia maximálne 120 km/h. Na to, aby mohli premávať rýchlosťou 160 km/h, je potrebné mať okrem vyhovujúcich tratí aj výkonné lokomotívy a vozne prispôsobené na danú rýchlosť.
Keďže priemerný vek rušňov je 21 rokov, ZSSK kvôli tomu ešte v uplynulom roku vyhodnotila veľký tender na prenájom a údržbu desiatich nových lokomotív. Vyhrala ho lízingová firma S Rail Lease s modernými elektrickými rušňami Vectron od spoločnosti Siemens.
Hoci od zavedenia nového grafikonu už ubehli tri mesiace, do vozového parku ZSSK boli dodané a sprevádzkované len tri nové Vectrony, a tak sú na rýchliky nasadzované staršie rušne.
Problém je v tom, že starých, prevádzkyschopných rušňov, schopných dosiahnuť rýchlosť 160 km/h, je tak málo, že ZSSK dokáže správne vypraviť priemerne len 14 rýchlikov z celkového počtu 34.
Štatistiku vlakov jazdiacich 160 km/h si môžete pozrieť na tejto stránke.
Situácia by sa však v priebehu tohto roka mala predsa len zlepšiť. V týchto dňoch do Bratislavy dorazili ďalšie štyri Vectrony, ktoré už čakajú na zaradenie do premávky.
ZSSK taktiež vyhlásila súťaž na modernizáciu 9 rušňov schopných jazdy 160 km/h s opciou na ďalších 12. Projekt je spolufinancovaný z CEF.