Dispečing bratislavského magistrátu môže po novom vďaka GPS zariadeniam monitorovať mechanizmy zimnej pohotovosti online.
„Ide o projekt hlavného mesta a spoločnosti A.R.K. technické služby, s.r.o., vďaka ktorému môžu dispečeri sledovať polohu a pohyb vozidiel, čo má slovenská metropola k dispozícii počas zimnej sezóny,“ uviedla hovorkyňa mesta Ivana Skokanová. Cez GPS zatiaľ monitorujú 43 vozidiel zimnej údržby – ide o všetky sypače s pluhom nad štyri tony. „Vďaka GPS zariadeniam pracovníci dispečingu budú vedieť, ako a kadiaľ posypové mechanizmy jazdia a či jazdia,“ vysvetlil primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal. V ďalšej fáze by sa už malo dať rozlíšiť aj to, či vozidlo odhŕňa sneh z vozoviek, alebo cesty posýpa. Primátor tiež chce, aby mohli pohyb vozidiel kontrolovať aj sami občania. „Výstupy z GPS zariadení by mohli v budúcnosti občania vidieť aj na internete,“ vraví.
Po viacnásobných rokovaniach sa mesto s dodávateľom dohodlo aj na ďalších zlepšeniach prác na zimnej údržbe. Podľa Skokanovej je spoločnosť pripravená na preventívne posypy v lokalitách, ako sú mosty či kopcovité terény v prípade mínusových teplôt a zvýšenej vlhkosti vzduchu alebo v prípade predpokladaného sneženia. Ako prevenciu voči kalamite budú podľa vyjadrenia magistrátu posypové vozidlá pred očakávaným snežením rozmiestnené v jednotlivých rajónoch, kde budú čakať na pokyn. Dodávateľská spoločnosť má rovnako pluhovať aj komunikácie, ktoré síce nie sú v správe hlavného mesta, ale sú dôležité pre zjazdnosť celého mesta. „Tento krok dodávateľskej spoločnosti vítam. Zjazdnosť ciest a priechodnosť verejných priestranstiev jednoducho musíme zabezpečiť za každú cenu,“ zhodnotil primátor Nesrovnal.
Dispečing Oddelenia správy komunikácií magistrátu ešte vlani v decembri navštívil primátor Nesrovnal, ktorý počas kontroly zistil viaceré nedostatky. Dispečeri mali k dispozícii len jeden mobilný telefón, pracovali na zastaranej počítačovej technike a k dispozícii na výjazdy do terénu mali len jedno vozidlo. Pracovníkom preto nainštalovali dva nové počítače, na dispečing dodali ďalší mobilný telefón a ďalšie auto. Opravili aj monitoring kamier, pričom teraz tak môžu dispečeri sledovať 36 kamier namiesto pôvodných 18.