Už 5. prednáška VI. ročníka výnimočného projektu Petržalky a Slovenskej akadémie vied Petržalská Super škola sa niesla v duchu názvu Šieste vymieranie a vznikanie.
Vedec Peter Vršanský z Ústavu vied o Zemi a Ústavu zoológie Slovenskej akadémie vied prednášal žiakom 6. ročníka aj o tom, ako 11 rokov strávil na ďalekej Sibíri pozorovaním ussurijského tigra či bajkalského tuleňa. Hlavnou témou prednášky bolo deti oboznámiť s kritickým vymieraním niektorých vzácnych druhov rastlín a živočíchov, ktoré existovali pred niekoľkými miliónmi rokov a ktoré dnes poznáme len z kníh a dokumentárnych filmov.
„Skutočný problém nie je, aby život vznikol, ale aby nezanikol,“ zaznelo z úst vedca. Ten žiakov vysvetlil, že nové rastliny a živočíchy vznikajú, ale aj zanikajú a mnohé sú už na pokraji vyhynutia, prakticky už 30% cicavcov je vyhynutých. Zem si podľa neho prešla niekoľkými väčšími aj menšími etapami vyhynutia, pričom vyhynutie mamutov a dinosaurov po dopade meteoritu bolo „len také nič“. Peter Vršanský upozornil aj na to, že v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi sa rodí oveľa menej detí.
Žiaci z petržalských základných škôl mali na záver prednášky niekoľko super otázok. Vyhynie ľudstvo? A ak áno, kedy? Má vyhynutie niečo spoločné s pohybom litosferických dosiek? Ako dokážete odhadnúť vek jantáru? Ako dokážete zmerať rýchlosť tigra? Na všetky otázky im prednášajúci vedec ochotne odpovedal a pochválil žiakov za vynaliezavosť. Tá detská zrejme nevyhynie nikdy.