Väčšina obyvateľov bratislavskej Petržalky je nespokojná s magistrátnym parkovacím systémom PAAS. Vyplýva to z prieskumu, ktorý mestská časť zrealizovala v spolupráci s agentúrou AKO na vzorke tisíc Petržalčanov. Výsledky prieskumu na dnešnej tlačovej konferencii predstavil starosta Ján Hrčka. Zároveň informoval o zámere zorganizovať miestne referendum k téme parkovania, ako aj prekládke vysokého napätia nad Draždiakom.
Z prieskumu agentúry AKO vyplýva, že s celomestským parkovacím systémom PAAS je nespokojných 53,9 percenta Petržalčanov, z toho až 25,8 percenta je veľmi nespokojných. Svoju spokojnosť so systémom PAAS vyjadrilo 31,9 percenta opýtaných, z ktorých iba 5,5 percenta je spokojných veľmi. „Z môjho pohľadu za týmto negatívnym trendom môže byť veľmi pomalé zavádzanie PAAS, prípadne aj spoplatnenie v časoch, keď to nie je nevyhnutné,“ myslí si Hrčka.
Na základe prieskumu si navyše až takmer 70 percent Petržalčanov praje o budúcom rozširovaní a podobe magistrátneho PAAS rozhodnúť v miestnom referende. Ďalšou témou prieskumu bola prekládka elektrických káblov nad Veľkým Draždiakom, ktorú si želá až 65,4 percenta opýtaných. Proti sa vyslovilo iba 16,6 percenta respondentov, zvyšok sa nevedel alebo nechcel na túto tému vyjadriť.
Zber dát realizovali v termíne od 8. do 28. novembra na vzorke 1000 dospelých respondentov s trvalým pobytom v Petržalke, pričom 500 z nich oslovila agentúra telefonicky a 500 formou ankety v uliciach. Nakoľko demografická štruktúra kopírovala takmer skutočnú štruktúru obyvateľov Petržalky, ide podľa samosprávy o jeden z najdôveryhodnejších a najreprezentatívnejších prieskumov verejnej mienky.
Magistrátny systém PAAS je zatiaľ zavedený približne na 35 percentách parkovacích miest v Petržalke. Hlavné mesto pritom deklarovalo jeho postupné rozširovanie do ďalších zón v rámci najväčšej mestskej časti. V prieskume, ktorý mestská časť realizovala ešte v novembri 2022, väčšina obyvateľov Petržalky vyjadrila spokojnosť s parkovacím systémom PAAS. Tá sa však na základe aktuálnych dát postupne znižuje.
Čo sa týka prekládky káblov vysokého napätia nad Draždiakom, tá bude podľa starostu stáť približne 4 milióny eur, pričom z rozpočtu mestskej časti to bude približne 1,5 milióna. „Nakoľko však nejde o priamu kompetenciu ani majetok Petržalky ale ZSE, otázka je, či obyvatelia súhlasia s tým, aby sme túto sumu vynaložili z verejných zdrojov,“ zdôvodnil Hrčka. Podľa neho prinesie prekládka množstvo benefitov, chce však aby o využití tak vysokej sumy rozhodli obyvatelia a nie iba poslanci.
O tom, či sa bude konať miestne referendum, v ktorom by obyvatelia mali rozhodnúť o prekládke vysokého napätia a rozširovaní systému PAAS, rozhodnú petržalskí poslanci na svojom zasadnutí 10. decembra. Tí vyzvali starostu, aby zabezpečil dáta, ktoré odzrkadľujú názory Petržalčanov na reprezentatívnej vzorke. „My tento návrh na základe dát získaných z prieskumu predložíme na zastupiteľstvo, konečné rozhodnutie bude už na poslancoch,“ doplnil Hrčka.
Ján Hrčka sa vyjadril aj k podnetu generálnej prokuratúry, ktorá označila udeľovanie pokút v rámci petržalského parkovacieho systému (PPS) za nezákonné. Prokuratúra označuje pokutovanie v rámci PSS za nezákonné, nakoľko spoplatnenie dočasného parkovania môže byť prijaté iba všeobecne záväzným nariadením, čo v prípade PPS nebolo. „My však vždy argumentujeme, že parkovanie nespoplatňujeme, iba ho regulujeme dopravným značením,“ dodal starosta.