Deti v školách budú hodnotené slovne, teoreticky by nemal nikto prepadnúť.
Koncoročné výsledky aktuálneho školského roku žiakov základných a stredných škôl nemôžu byť „nedostatočné“ či „neuspokojivé“. Uviedla to na tlačovej konferencii nová riaditeľka Štátneho pedagogického ústavu (ŠPÚ) Miroslava Hapalová.
Koronavírus môže Bratislavu ovplyvniť rôzne, magistrát zverejnil tri scenáre možného dopadu nákazy
Žiadny žiak by tak teoreticky nemal „prepadnúť“. Hapalovú predstavil minister školstva vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling (SaS). Na svojom poste nahradila Ľudovíta Hajduka, ktorý zastával svoj od roku 2016.
Známkovanie je zastavené
Žiaci by mali ukončiť štúdium v riadnom termíne, teda 30. júna, a nastúpiť do škôl znova v septembri. Na základných školách sa od pondelka 6. apríla zastavuje klasifikácia, teda známkovanie.
Ak žiakov hodnotili, výsledné známky by podľa Hapalovej učitelia pri záverečnom hodnotení nemali brať do úvahy.
Nová možnosť pre rodičov predčasne narodených bábätiek, ako byť so svojimi detičkami aj počas pandémie a zákazu návštev
„Hlavným princípom hodnotenia v čase prerušeného vyučovania je, aby bola zaručená spravodlivosť žiakov pri hodnotení a rešpektované vlastné domáce podmienky na prípravu,“ uviedla Hapalová. Vysvetlila, že nie všetci žiaci majú prístup k internetu a rovnakú podporu rodičov.
Slovná spätná väzba
V tomto školskom roku nebude možné prepadnúť. Žiaci by sa nemali klasifikovať známkou nedostatočná či dosiahol neuspokojivé výsledky.
Nebude sa to týkať žiakov druhého stupňa či stredoškolákov, ktorí si nebudú plniť zadania. V tomto prípade odporúčajú, aby to riešili rady škôl, ktoré určia, či žiak podstúpi komisionálne skúšky.
Učiteľom odporúčajú dávať žiakom slovnú spätnú väzbu. Tá by mala byť konštruktívna a motivujúca. Školy si však budú môcť vybrať, či študentov budú hodnotiť slovne, známkami alebo kombináciou oboch spôsobov.
Náročná situácia
Výnimku tvoria prvé ročníky na základných školách, kde učitelia môžu hodnotiť len slovne. V prípade stredných škôl je možná klasifikácia. Známky však nemôžu byť znížené z objektívnych príčin. Neodporúčajú hodnotiť žiakov základných a stredných škôl na základe testov a písomných skúšok a písomných kontrolných prác.
Gröhling podotkol, že vnímajú problémy zo strany učiteľov a rodičov v súvislosti so súčasným fungovaním vyučovania na diaľku.
Vyzýva školy, aby s rodičmi komunikovali, aby navzájom k sebe boli zhovievaví. Dodal, že situácia je rovnako náročná aj pre učiteľov, aj pre rodičov.