Naše mesto dlhodobo zápasí s dopravnými zápchami a hlavné mestské ťahy sa už nedajú rozširovať. Jedným z riešením je „presedlať“ ľudí z áut a motivovať ich cestovať verejnou dopravou, ktorá by mala byť spoľahlivá a do cieľa ich privedie včas. Na čo by sa mal teda Dopravný podnik Bratislava (DPB) zamerať?
- Čas prepravy – absentujúce „BUS pruhy“ a preferencia električiek na križovatkách.
V súčasnosti, až na pár výnimiek, stoja vozidlá DPB v kolónach spolu a autami. Vybudovaním a vytypovaním nových BUS –pruhov dôjde k dodržiavaniu cestovných poriadkov a cestujúci bude mať istotu, že do cieľa sa dostane včas.
Električky zrýchli predovšetkým ich preferencia na svetelne riadených križovatkách, pravidelná údržba a modernizácia električkových tratí či výhybiek. Týmto spôsobom sa dokážu denne ušetriť desiatky minút, ktoré sa následne dajú využiť na rýchlejší obrat súprav a tým aj zlepšenie intervalov na daných linkách.
- Spoľahlivosť – obnova vozového parku a kvalitná údržba.
DPB plánuje na základe uznesenia mestských poslancov tento rok zaobstarať 90 nových autobusov, čím sa vyradia posledné vysoko-podlažné 20 ročné autobusy.
Zlepšiť úroveň servisu vozidiel a urýchlene dokončiť proces kontingenčných skladov náhradných dielov. Takto sa odstráni dlhodobý problém s dodávkou náhradných dielov. V súčasnosti stojí kvôli tomu niekoľko desiatok vozidiel.
- Vysoká cena cestovných lístkov.
Prehodnotiť ceny služieb vzhľadom ku kvalite poskytovaných služieb, nakoľko v porovnaní s inými mestami, je cena lístkov či električeniek neúmerne vysoká. Zaviesť priamo vo vozidlách platbu bezkontaktnou bankomatovou kartou.
- Kultúra cestovania- atraktívne intervaly a časová nadväznosť spojov na prestupných termináloch.
DPB musí dbať a zefektívniť koordináciu jednotlivých liniek počas dňa a to tak, aby sa cestujúci v dopravných prostriedkoch cítili pohodlne a komfortne. Predovšetkým by mal dodržiavať charakter výpravy kapacitne príslušných vozidiel na danú linku.
Pružná a flexibilná mestská doprava je založená na koncepte rýchleho a pohodlného prestupovania s atraktívnymi intervalmi. Cieľom je skrátenie dlhých súbežných liniek s neatraktívnym intervalom kratšími linkami, ktorým sa týmto krokom zlepší interval.
Z hľadiska rýchlosti a bezpečnosti pri cestovaní, budovať prestupné uzly takým spôsobom, aby napríklad pri prestupe medzi električkou a autobusom nebolo treba prechádzať cez cestu či prekonávať veľké medzizastávkové vzdialenosti. V tomto smere je vzorom integrovaná zastávka Blumentál.
Z uvedených skutočností je zrejmé, že DPB má čo zlepšovať. Skvalitnenie služieb však časom určite prinesie svoje ovocie v podobe vyššieho podielu prepravených a hlavne spokojných pasažierov.