Tvorbu jedného z najvýznamnejších avantgardných českých fotografov Jaroslava Rösslera môžete spoznať už zajtra v Stredoeurópskom dome fotografie.
Výstavu slávnostne otvoria o 18. hodine za účasti kurátora Josefa Mouchu a pravnučky fotografa Daniely Havránkovej. Výstavu zväčšenín z pôvodných negatívov z Rösslerovej pozostalosti pre Stredoeurópsky dom fotografie pripravilo České centrum Bratislava v spolupráci s rodinou autora.
Výstava prináša najmä obrazy z povojnovej etapy Rösslerovej tvorby, ale objavia sa tu aj staršie práce. V Galérii Profil na Prepoštskej 4 si ju záujemcovia pozrú do 31. mája denne okrem pondelkov od 13. do 18. hodiny.
Jaroslav Rössler (1902 – 1990) patrí medzi najvýznamnejších českých avantgardných fotografov. Učil sa u slávneho českého fotografa Františka Drtikola a v tomto období sa začali jeho snahy o hľadanie nového výrazu vo fotografii. Okrem fotografie sa venoval aj kresbe, vtedy populárnej lepenej koláži, obrazovým básňam i tvorbe typografických montáží. Publikoval v časopisoch Pásmo, Disk, Stavba, ReD. Bol aj fotografom v Osvobozeném divadle v Prahe.
Rössler bol členom najradikálnejšej českej umeleckej skupiny 20. rokov minulého storočia Devětsilu a vôbec prvým fotografom medzivojnovej českej avantgardy. V tvorbe už vtedy priekopnícky využíval fotografickú abstrakciu, ktorú dovtedy vo svete použilo len niekoľko experimentátorov. Po vojne sa k voľnej tvorbe vrátil v polovici 50. rokov. Experimentoval s možnosťami fotografického média, robil napríklad dvojexpozície a solarizácie.
Ako dodávajú organizátori v tlačovej správe, „tvorba Jaroslava Rösslera bola v minulosti trochu prehliadaná. Znovu bola adekvátne pripomenutá až v roku 2001 veľkou retrospektívou výstavou v Umeleckopriemyselnom múzeu v Prahe a vydaním viacerých monografií. Jeho diela sú zastúpené v mnohých fotografických zbierkach vo svete.“
V Stredoeurópskom dome fotografie (SEDF) v stredu otvoria aj výstavu z tvorby Andrey Junekovej No Man´s Land. Absolventka Vysokej školy výtvarných umení sa venuje výtvarnej fotografii, ale tiež kombináciám fotografie s inými výtvarnými postupmi. Vytvára tak aj inštalácie a videá.
„Vizuálny príbeh a obsahové posolstvo najnovšieho cyklu (2014 – 2015) sa odvíja od ,tristnéhoʻ stavu niekdajšej obľúbenej destinácie, navštevovanej najmä kultúrnou obcou mnohých generácií – renesančného kaštieľa v Moravanoch nad Váhom – a jeho absurdného chátrania v dôsledku bezprecedentného nezáujmu vyšších štruktúr o záchranu daného objektu. V autorkinej výpovedi je prítomné objektívne ako aj subjektívne stanovisko, keďže má k miestu blízky vzťah súvisiaci s jej osobnou históriou,“ napísala v texte k výstave jej kurátorka Martina Vyskupová.