Márii vnukol nápad na prácu v Dopravnom podniku Bratislava jej otec, spočiatku to pokladala za vtipné. Ako sympatická vodička priznala, nebola to jej vysnívaná práca, no teraz by ju nevymenila.
Stretnúť dámu na mieste šoférky MHD by pred desiatkami rokov nebolo také bežné, ako dnes. Dopravný podnik Bratislava (DPB) zamestnáva nejednu vodičku a jednou z nich je aj 38-ročná Mária z Bratislavy.
Sympatická vodička priznala, že jazdí na niekoľkých linkách a pred nočnými službami má rešpekt. V rozhovore sa dozviete, ako sa Mária k tejto práci dostala, čo musí vodička urobiť, keď potrebuje ísť počas jazdy na toaletu či to, ako si musí poradiť s problematickými cestujúcimi.
Ako ste sa k práci vodičky v DPB dostali?
„V období, keď som bola pár mesiacov bez práce, mi otec, ktorý tiež pracuje v DPB ako vodič trolejbusu, odporučil vyskúšať prácu vodičky električky. Bolo to pri rodinnom obede a spočiatku mi tento nápad prišiel vtipný, keďže som si samu seba za panelom električky predstaviť nevedela, ale nakoniec som sa rozhodla vyskúšať to. Denne prepravujem cestujúcich pohodlne a bezpečne tam, kam potrebujú a riešim situácie, ktoré sa počas služby vyskytnú.“
Bol váš sen stať sa vodičkou alebo ste sa k tejto práci dostali skôr náhodne?
„Stať sa vodičkou električky nebol môj sen od začiatku. Som ale človek, ktorý má rád výzvy, teda dám sa prehovoriť na rôzne bláznivé veci, tak som nastúpila do kurzu v dopravnom podniku. S odvahou a veľkým nasadením som sa začala pripravovať na túto prácu. Dnes sa na to pozerám inak. Svoju prácu by som už nevymenila, veľmi som si ju obľúbila a určite by som ju odporučila aj ďalším ženám, ktoré nad tým čo i len premýšľajú.“
Ako vyzerá váš bežný pracovný deň?
„Momentálne robím iba poobedné služby. Takže môj pracovný deň vyzerá tak, že sa v určenom čase dostavím na miesto striedania, od vodiča, ktorého striedam, preberiem vozidlo a pokračujem ďalej v službe. Nástup do služby je v rôznych časoch, záleží od toho, akú linku a poradie mám v ten deň v rozpise. Najčastejšie a najradšej jazdím linku č. 4, ďalej linku 9 a pomerne často mávam aj linku 3.
Jazdievam aj linku 1, ale v mojom rozpise sa nachádza menej často. Nástupy začínajú väčšinou medzi 13.00 hod. – 15.00 hod. a prácu končím medzi 23.00 hod. – 1.00 hod. Mávam aj takzvané delené služby. Vtedy jazdím rannú aj poobednú špičku. Pri ukončení služby vo vozovni prejdem s vozom cez údržbovú halu, kde mi vozidlo upracú a skontrolujú jeho technický stav. Následne ho odstavím na „stojánke“ a odchádzam domov.“
DPB prevádzkuje aj nočné linky. Aký máte k nim postoj?
„Po viacerých negatívnych skúsenostiach počas jazdy nočnými spojmi v minulosti, ako cestujúca, mám voči nočným službám rešpekt. Treba však povedať, že väčšina vozidiel má v súčasnosti už vo výbave kamerový systém a vodič je od priestoru pre cestujúcich oddelený v kabíne. Netreba z nočných spojov robiť strašiaka, no treba uznať, že nočný život je v Bratislave častokrát bujarý a nie je to len problém týkajúci sa MHD.“
Každý deň nastúpia do MHD iní ľudia. Máte šťastie na bezproblémové jazdy alebo musíte často riešiť spory s cestujúcimi?
„Osobne mám skôr šťastie na bezproblémové jazdy. Problémy, ktoré niekedy riešim počas služby, sú sťažnosti cestujúcich na neprispôsobivých spolucestujúcich, ktorí sa správajú nevhodne alebo sú špinaví, a tak znepríjemňujú jazdu ostatným cestujúcim využívajúcim MHD na cestu do práce, školy alebo za priateľmi, či rodinou, a chcú sa v pokoji dopraviť do cieľa. Tí slušní sú chvalabohu vo väčšine.“
Ako postupujete, keď do MHD nastúpi problematický cestujúci? Predsa len, pre ženu je ťažšie „urobiť poriadok“ s problematickým cestujúcim ako pre muža – vodiča.
„Vodič nie je policajt. Pri riešení mimoriadnych situácií máme stanovené predpisy. Ak je vo vozidle problematický cestujúci, postupujem podľa nich. To znamená, že ho slovne upozorním na nevhodné správanie. Ak sa naďalej správa nevhodne, vyzvem ho, aby vystúpil z vozidla, čiže ho vylúčim z prepravy. Ak odmietne vystúpiť, volám dopravný dispečing. Obvykle prídu kolegovia už aj s policajnou hliadkou, ktorá môže nespratníka vyviesť z vozidla. Ako žena sa do konfliktov medzi cestujúcimi nepletiem.“
Ak príde cestujúcemu zle alebo potrebuje ísť na toaletu, z MHD jednoducho vystúpi. Vodič však nemôže hocikedy vystúpiť a hocikde zastať s MHD. Ako sa rieši podobná situácia?
„V prípade, že mi počas jazdy treba na toaletu, musím buď vydržať na konečnú zastávku, alebo ak je to už veľmi súrne, môžem zastaviť v podstate kdekoľvek a dúfať, že to cestujúci pochopia. Zatiaľ som sa do takejto situácie nedostala. Počas prestávky treba myslieť aj na ľudské potreby.“
Máte nejaký nezabudnuteľný zážitok s cestujúcim, ktorý vám utkvel v pamäti?
„Nezabudnuteľných zážitkov s cestujúcimi mám množstvo. Jeden z tých príjemnejších je, keď mi zaklopkal cestujúci na kabínku a podal mi kytičku narcisov so slovami: ´Túto kytičku som vám natrhal z mestských narcisových záhonov.´ Smiala som sa ešte niekoľko zastávok.“