Železná studnička v Bratislave je jednou z najobľúbenejších lokalít miestneho lesoparku. Stala sa ideálnym miestom na oddych, relax, ale aj turistiku i cykloturistiku. Nájdete tu aj zaujímavé miesta nielen na odpočinok, ale aj na šport či zábavu. V okolí Železnej studničky sa objavujú lesnaté priestory a príjemné prostredie. Dýcha to tu históriou, romantikou a miestami aj modernosťou, ktorá je prevedená do potrieb ľudí v dnešných parkoch.
Krásy Bratislavy alebo ako hlavné mesto vyzeralo kedysi, časť #81
Železná studnička Bratislava, jej história i súčasnosť
Železná studnička, v minulosti nazývaná Železná studienka, je súčasťou Bratislavského lesného parku. Jej história siaha až do roku 1821, kedy jej potenciál objavil stolár Johann Tronner. Ten si zaumienil, že na tomto prírodnom a krásnom mieste vytvorí pár „izbičiek a kúpacích kabín“ vybuduje relaxačný komplex pre návštevníkov. Mestskí úradníci mu dali povolenie na vytvorenie malých kúpeľov v areály Železnej studienky.
Vytvorené drevené kúpele si u ľudí získavali stále väčšie nadšenie a popularitu. Členovia mestskej rady začali rozmýšľať nad tým, či oni sami nevytvoria na rovnakom mieste kúpele. Prírodným areálom pretekal prírodný tok, ktorý zapríčinil záujem o vytvorenie relaxačných priestorov. V roku 1826 dali mestskí členovia a radní spraviť rozbor miestneho toku. Prameň zaujal najmä svojou farebnosťou, keďže jeho voda mala nádych červenej farby. Po rozbore sa zistilo, že voda obsahuje uhličitanové soli a oxid železitý, ktorý mohol za jej špecifické sfarbenie. Miesto a miestny prameň tak pomenovali Železná studienka.
Lokalita sa tešila vysokej návštevnosti, čo viedlo k návrhom na vybudovanie skutočných kúpeľov, a tak prichádzalo mnoho žiadostí na ich vybudovanie. Metská rada napokon vybrala návrh a žiadosť mešťana a podnikateľa Jozefa Bergamenyho. Problém bol v tom, že si vybudovanie kúpeľov žiadalo až príliš veľa financií a Bergameny ich prestával mať dostatok. Požiadal o pôžičku, ktorú mu zamietli, a tak si zadovážil financie zo súkromných zdrojov. V polovici roka 1828 bola stavba kúpeľného komplexu hotová. Kúpeľný dom dostal názov Ferdinandove kúpele po panovníkovi Ferdinandovi V. Dom mal dvadsať miestností, ako napríklad spálne, kúpeľne, kaplnku, reštaurácie, spoločenskú miestnosť i záhradu. Vodu plnili aj do nádob a predávala ju miestna lekáreň v meste.
Medická záhrada - jedinečné miesto na oddych i zábavu
Jakub Palugyay kúpele neskôr odkúpil a prestaval ich na hotel. Majiteľov bolo viacero, ale v roku 1898 sa dostali kúpele do vlastníctva mesta. Železná studnička v Bratislave a jej okolie sa stalo veľmi vyhľadávaným miestom na oddych, dlhé prechádzky i rybárčenie. V 19. storočí sa tu vybudovali dve umelé jazerá, ktoré spríjemnili ešte viac okolité prostredie. Bratislavský okrášľovací spolok v 20. storočí postavil za budovou hotela zasklený domček s drevenou konštrukciou. V roku 1970 bola budova vo veľmi zlom stave, a tak sa mesto rozhodlo budovu odstrániť.
V súčasnosti zo Železnej studničky veľmi vecí, budov a miest nezostalo, ani prameň tadiaľto už netečie, ale aj tak ju pravidelne zapĺňajú spokojní návštevníci. Príroda, príjemné prostredie na oddych i šport, toto všetko ponúka Železná studnička. Lanovka, ktorá tu od roku 2005 funguje, je taktiež skvelým oživením lokality. Sedačkovú lanovku na Kamzíku využívajú turisti i cyklisti.
Železná studnička – program a atrakcie
Okolie Železnej studničky ponúka výborné atrakcie, akcie, ale aj turistické trasy, chodníky, romantické miesta, ale aj bikerské cestičky. Dnes je táto lokalita vyhľadávaná aj kvôli pestrému využitiu času, ktorý ponúka Železná studničky. Opekanie, zábavy, či dokonca svadby, sú pravidelnými akciami dnešného lesoparku.
Veľmi obľúbeným miestom je aj Mlyn Klepáč – Železná studnička. Mlyn je skutočne výnimočné miesto, ktoré sa pýši historickou budovou. V okolí pretekali vodné toky a plochu využívali na ovocné a zeleninárske účely. Dnes sa v Mlyne pri Železnej studienke nachádza bufet a stal sa miestom osláv a svadieb. Program Železnej studničky nie je vyhradený, nájdete tu priestor na rôzne druhy zábavy, športu aj relaxu. Na svoje si prídu dospelí aj rodičia s deťmi, či mladí ľudia.
Park Andreja Hlinku - aké MHD tam chodí a aký program tam nájdete
Okolie Železnej studničky je známe niekoľkými miestami a možnosťami na trávenie voľného času:
- Železná studnička – Kačín: Je známy svojou príjemnou turistickou trasou, ktorú zvládnu aj mamičky s kočíkmi či cyklisti. Ponúka vám detské ihrisko s ohniskom.
- Turistika: Pešiu turistiku obľubuje mnoho ľudí a Železná studnička ponúka zaujímavé turistické trasy. Môžete sa vybrať na trasu Lamač – Železná studienka, alebo na trasu Červený most – Železná studienka – Koliba.
- Dendrologický náučný chodník: Ide o náučný chodník, ktorý ponúka tabule s názvami druhov drevín a rastlín, ktoré sa objavujú v lesoparku.
- Výlet Lanovkou: Taktiež sa môžete vybrať na výlet lanovkou, ktorý ponúka malebné výhľady a skvelý zážitok. Jazda trvá zhruba osem minút. Lanovka je spustená od 10:00 do 18:00 a premáva každú hodinu. Vychutnáte si tak trasu Lanovkou na Kolibu – Železnú studienku – Kamzík
- Člnkovanie – Železná studienka i rybolov: V blízkosti Železnej studničky sa nachádza jazero, ktoré ponúka svojím návštevníkom možnosť rybolovu. Môžete zapožičať aj čln, sledovať kačice, korytnačky, kŕmiť rybičky, ale aj vyraziť s rodinou na piknik. Do areálu jazera sa platí jednorázový vstup.
- Kaviareň: Zlatá studnička vám ponúka aj možnosť vychutnať si skvelú kávu či limonádu v priestoroch originálnej Retro kaviarni v lodnom kontajnery.
Železná studnička – mapa
Železná studnička (Bratislava – Nové mesto), je súčasťou Bratislavského lesného parku. Nachádza sa v Malokarpatskom kraji. V blízkosti sa nachádza veža Kamzík, ale aj známa Koliba. Vedie tam Cesta mládeže a tiež Kačinská dolina.
Železná studnička – MHD a parkovanie
Do parku sa jednoducho dostanete pomocou MHD. Železná studnička ponúka aj vjazd autom, zaparkovať môžete na Červenom moste, Ceste mládeže alebo na parkovisku OD Tesco Lamač. V prípade využitia hromadnej dopravy, vás na zastávku Železná studnička vyvezie pravidelná linka číslo 43 – trolejbus.