Pred 120 rokmi prišli k Račianskemu mýtu prvé električky

Hurbanovo námestie.
Foto: imhd.sk

Štvrtá trať bratislavskej električky viedla z dnešného Hurbanovho námestia cez Obchodnú a Radlinského ulicu až k Račianskemu mýtu. 

Trať vedúca k Račianskemu mýtu bola tzv. vedľajšou traťou. Odbočovala z hlavnej trate na Hurbanovom námestí a viedla po vedľajších častiach mesta. Po Uhorskej ulici, cez Kollárovo námestie, po celej dĺžke Krajinskej cesty, dnešnej Radlinského ulici, až po Račianske mýto.

Nová električková trať bola riešená ako jednokoľajná, ktorá odbočovala z dvojkoľajnej Hlavnej trate na Hurbanovom námestí. Trať viedla stredom Obchodnej a Radlinského ulice. Na Radlinského ul. približne pred požiarnou zbrojnicou bola zriadená výhybňa, na ktorej sa mohli protiidúce električky navzájom vyhnúť.

Hurbanovo námestie
Foto: https://imhd.sk/ba/doc/sk/18960/Prve-elektricky-prisli-k-Racianskemu-mytu-pred-120-rokmi

Trať končila pred Račianskym mýtom krátkym dvojkoľajným rozvetvením. Mala dĺžku 1600 metrov. Celková sieť električkových tratí sa novou traťou rozšírila na 8,2 kilometra.

Pravidelná premávka električiek

Električky na trati k Račianskemu mýtu premávali spočiatku každých 9 minút (na Hlavnej trati to bolo v tom čase každých 6 minút) od 6. do 23. hodiny.

Okrem konečných zastávok na Hurbanovom námestí a Račianskom mýte bolo na novej trati osem zastávok: Poštová ul., Schöndorfská ul. 51, Obilný trh, Krajinská cesta-výhybňa, Zichyho ul. (dnes Imricha Karvaša), Fazuľová ul., Pálffyho ul. (dnes Vazovova) a Tabaková továreň. Neskôr pribudla ešte zastávka pri Vysokej ulici.

V roku 1906 bola na Hurbanovom námestí vybudovaná druhá spojka Hlavnej trate a trate na Obchodnej ulici, ktorá umožnila jazdu električiek z dnešného Námestia SNP priamo na Obchodnú a opačne. Všetky električky boli v tom čase obojsmerné.

Hurbanovo námestie
Foto: https://imhd.sk/ba/doc/sk/18960/Prve-elektricky-prisli-k-Racianskemu-mytu-pred-120-rokmi

Po udelení povolenia na používanie tejto spojky dňa 4. januára 1907 bola zavedená tzv. Polkruhová linka, ktorá spojila dovtedajšie vedľajšie linky k Račianskemu mýtu a k Novomestskej stanici do jednej linky prostredníctvom tratí na Námestí SNP a Štúrovej ulici.

Koniec trate na Obchodnej

Po 25 rokoch prevádzky bola trať na Obchodnej ulici vo veľmi zlom stave a začiatkom roka 1924 hrozilo zastavenie prevádzky električiek po nej. Hroziace zastavenie premávky električiek napokon odvrátilo podpísanie novej zmluvy medzi mestom a podnikom mestskej elektrickej železnice, vďaka ktorej sa urýchlene začalo s rekonštrukciou električkových tratí v meste.

Račianske mýto
Foto: https://imhd.sk/ba/doc/sk/18960/Prve-elektricky-prisli-k-Racianskemu-mytu-pred-120-rokmi

S rekonštrukciou električkovej trate na Obchodnej ulici sa už ale nepočítalo, pretože po zdvojkoľajnení trate na Špitálskej ulici bola premávka električkových liniek medzi centrom mesta a Račianskym mýtom od 25. júla 1926 presmerovaná cez Špitálsku a Americké námestie. Týmto krokom zanikla električková trať na Obchodnej a časti Radlinského ul. v úseku od Hurbanovho nám. po Floriánske námestie.

Návrat električiek

Nová električková trať na Obchodnej ulici bola súčasťou plánovaného druhého východno-západného prepojenia električkových tratí cez tunel pod hradom. Jej výstavba v rokoch 1980 a 1981 nadväzovala na novú električkovú trať na Hlavnú stanicu, ktorá bola sprevádzkovaná v roku 1980. Pokračovanie trate z Obchodnej cez Kapucínsku a tunel bolo sprevádzkované v roku 1983.

Návrat električiek na Obchodnú.
Foto: https://imhd.sk/ba/doc/sk/18960/Prve-elektricky-prisli-k-Racianskemu-mytu-pred-120-rokmi

Nová trať na Obchodnej ulici bola vybudovaná vtedy novým spôsobom na veľkoplošných železobetónových BKV paneloch, do žliabkov ktorých boli uložené blokové koľajnice. Do prevádzky bola trať uvedená 6. júla 1981. Na Obchodnej boli zriadené dve zastávky – Poštová a Vysoká, ktoré slúžia dodnes.

Celkovej rekonštrukcie sa trať na Obchodnej dočkala až v rokoch 2005 a 2006 pri celkovej rekonštrukcii Obchodnej ulice, kedy sa okrem električkovej trate rekonštruovali aj inžinierske siete a chodníky.

Návrat električiek na Obchodnú.
Foto: https://imhd.sk/ba/doc/sk/18960/Prve-elektricky-prisli-k-Racianskemu-mytu-pred-120-rokmi

Sledujte novinky z Bratislavy na Facebooku, Instagrame alebo ich odoberajte cez e-mail.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Sledujte nás na
Google News Bratislavaden.sk